Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJankovský, Jiří
dc.contributor.authorPlíšková, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-08T13:33:42Z
dc.date.available2021-12-08T13:33:42Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34419
dc.description.abstractPráce na téma "Možnosti inkluzivního vzdělávání žáků s tělesným postižením v základních školách na Třebíčsku" se zaměřuje na možnosti integrace. Jedinci s tělesným postižením jsou dle literatury nejvhodnější kandidáti k inkluzivnímu vzdělávání. Při vzdělání v běžné základní škole jim brání především bariéry architektonické. Integrace se v poslední době stala jedním z často probíraných témat. V současné době se usiluje o rovná práva jedinců se zdravotním postižením nejen ve vzdělání, ale také ve společnosti. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů zdravotní postižení a tělesné postižení, dále se věnuje druhům tělesných vad, jejich příčinám vzniku i přidruženým onemocněním. Práce je zaměřena na inkluzivní vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu, soustředí se na současné změny a rozebírá specifika vzdělávání jedinců s tělesným postižením. V krátkosti se zmiňuje o školském poradenském pracovišti a podpůrných opatřeních, u nichž se více soustředí na asistenta pedagoga a individuální vzdělávací plán. V úvodu praktické části bakalářské práce autorka popisuje cíl práce, věnuje se popisu technik a metod. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak jsou základní školy na Třebíčsku připraveny na inkluzivní vzdělávání žáků dětí s tělesným postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Na základě stanoveného cíle bakalářské práce byla formulována hypotéza, která zněla: Připravenost základní školy je ovlivněna dosud získanými zkušenostmi s již dříve integrovanými žáky. Ke sběru dat bakalářské práce byl použit kvantitativní výzkum. Použita byla metoda dotazování a techniky vlastního dotazníku. Výsledky dotazníkového šetření jsou pro přehlednost doplněny grafy a tabulkami. Osloveny byly všechny základní školy na Třebíčsku. Aby autorka zajistila vysokou návratnost, školy osobně navštívila a vyučujícím předala dotazníky. I přesto se sedm škol odmítlo výzkumného šetření zúčastnit z důvodu nedostatku času, nezájmu o zkoumané téma nebo nadbytku už předchozích dotazníkových šetření. Realizace výzkumu probíhala v měsíci dubnu a zúčastnilo se ho 51 základních škol. Pro potvrzení nebo vyvrácení hypotézy byly srovnávány zvlášť výsledky škol, které mají již předchozí zkušenost s integrací, a těch škol, které tuto zkušenost nemají. Z tohoto srovnání se potvrdilo, že připravenost škol je ovlivněna již získanými zkušenostmi s integrovanými žáky. Výsledky ukázaly, že 45 % škol má zkušenost s inkluzivním vzděláváním žáků s tělesným postižením. Přičemž na 14 školách se jedinec s postižením současně vzdělává. Tyto školy musely řešit architektonické bariéry formou úprav schodišť, instalací šikmé plošiny, výtahu nebo zapůjčení tzv. schodolezu. Ve školách, které s integrací jedince s tělesným postižením zkušenosti nemají, se stavební bariéry nalézají. Pouze dvě školy zmínily, že jsou bezbariérové. Z výsledků je patrné, že další významný faktor ovlivňující integraci jsou lidé, kteří se na integraci podílejí. Jedná se o rodiče, asistenta pedagoga a vedení školy. Mezi všemi je pochopitelně naprosto stěžejní bezproblémová komunikace a vzájemná spolupráce. Tato práce by mohla sloužit především pro rodiče dětí s tělesným postižením, kteří se připravují na vstup do základní školy. Práce může být dále využívána samotnými základními školami na Třebíčsku či širokou veřejností, zajímající se o problematiku inkluzivního vzdělávání.cze
dc.format65 s. (75 695)
dc.format65 s. (75 695)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjecttělesné postiženícze
dc.subjectinkluzivní vzdělávánícze
dc.subjectzákladní vzdělávánícze
dc.subjectspeciálně pedagogická podporacze
dc.subjectpodpůrná opatřenícze
dc.subjectPhysical handicapeng
dc.subjectInclusive educationeng
dc.subjectPrimary educationeng
dc.subjectSpecial pedagogical supporteng
dc.subjectSupportive precautiouseng
dc.titleMožnosti inkluzivního vzdělávání žáků s tělesným postižením v základních školách na Třebíčskucze
dc.title.alternativeApproaches to inclusive education of students with physical disabilities in elementary schools of the Třebíč regioneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47868
dc.description.abstract-translatedThe thesis of the topic "Possibilities of the inclusive education of the handicapped pupils at the primary schools in Třebíč´s region" is aimed at the possibilities of integration. Based on the literature sources, individuals with a physical handicap are happen to be the most suitable candidates for the inclusive education. The main obstacles of their schooling at regular primary schools appear to be architectonical dispositions and other people´s attitude. Such integration has been recently discussed quite frequently and currently there is being apparent an effort to obtain equal position and rights for handicapped individuals not only for education but also for status within the whole society. This thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is aimed at specification of the term "health handicap" and "physical handicap", furthermore at types of physical defective conditions, their causes, and allied disorders. As the topic prompts the thesis is aimed at education in the main educational stream, especially inclusive one. The author of the thesis has focused on current changes and described specifications of the handicapped individuals´ education. Briefly, there are mentioned schooling consulting services and supportive precautions which mainly cover a position of a teacher´s assistant and an individual educational plan. The introduction of the thesis mainly covers a goal of the thesis, and is focused on techniques and methods. The goal of the thesis is to learn how the primary schools in Třebíč´s region are prepared for the inclusive education of the physically handicapped pupils in the main educational stream. Based on the goal, the author has strived to define the following hypothesis: preparedness of the primary schools is affected by previously obtained experiences with already integrated pupils. A quantitative research has been completed in order to conduct data for the thesis. A questioning method and a technique of the personal questionnaire were used. The results of the questionnaires are added with graphs and tables. All primary schools in Třebíč´s region were addressed. In order to obtain a high level of backflow, the author personally contacted all schools and the questionnaires were physically provided. However, seven schools refused to participate in this research due to a lack of time, interest in research theme, or due to a previously held questionnaires research on the same or similar topic. The research was taken during the months of April and fifty-one schools participated. In order to confirm or disconfirm the hypothesis, the results were sorted separately from the schools which had already had previous experience with integration and those schools which had had no such experience previously. This comparison revealed that preparedness of the schools is influenced by previously gained experiences with the pupils´ integration. The results indicate that 45% of the schools have a certain experience with inclusive education of physically handicapped pupils. Whereas fourteen schools already educate an individual with handicap. These schools faced an issue of architectonical barriers which had to be resolved by either staircase adjustment or installation of a platform, elevator or loan of the stair equipment allowing transport of handicapped individuals. Those schools which are not experienced with integration of physically handicapped individuals have architectonical barriers. Only two schools claimed to be barrier free. Based on the results, it is apparent that another significant factor influencing integration happens to represent people who are part of such integration. Parents, teachers´ assistants and school management are all affected and their cooperation is essential.eng
dc.date.accepted2016-06-16
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam