Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJankovský, Jiří
dc.contributor.authorTůmová, Gabriela
dc.date.accessioned2021-12-08T13:33:46Z
dc.date.available2021-12-08T13:33:46Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34421
dc.description.abstractBakalářská práce je zaměřena na postavení a roli sourozenců dětí s těžkým zdravotním postižením v rodině. Cílem této práce je zjistit, jakou roli a postavení k sobě zaujímají zdravý sourozenec a sourozenec s těžkým zdravotním postižením. Jako hlavní výzkumnou otázku jsem si stanovila, zda a jak se měnila role a postavení zdravého sourozence k sourozenci s těžkým zdravotním postižením v průběhu dospívání. V teoretické části jsem se zaměřila na rodinu, její funkce, výchovné styly a na podoby současných rodin. Dále jsem se věnovala zdravotnímu postižení. Definovala jsem tělesné a mentální postižení, vymezila jsem rozdíl mezi postižením vrozeným a získaným a také jsem se podrobněji zabývala dětskou mozkovou obrnou. Vedle tohoto postižení jsem ještě okrajově nahlédla na neuromuskulární a další svalová onemocnění a na ortopedická postižení. Další část mé teoretické práce tvořila rodina s dítětem se zdravotním postižením, kde jsem se zaměřila na velmi důležitý proces vyrovnání se s narozením dítěte se zdravotním postižením, dle známé americko- švýcarské lékařky Elisabeth Kübler-Rossové. V neposlední řadě jsem se také zabývala sourozenci dítěte se zdravotním postižením a vztahem dítěte ke svému postižení. Vzhledem k malému počtu respondentů jsem si pro realizaci výzkumu zvolila kvalitativní výzkum. Výzkumný soubor se skládá z osmi respondentů, kteří byli ochotni se na mém výzkumu podílet. Sběr dat probíhal pomocí připravených dotazníků, které jsem respondentům rozeslala pomocí emailu. Všechny jsem obeznámila s tématem mé bakalářské práce, s cílem, výzkumnou otázkou a s anonymitou při podávání informací v dotazníku, na kterou se někteří i sami doptávali. Dotazníky jsem zvolila z toho důvodu, že někteří z respondentů se nachází momentálně mimo republiku, nebo z dalších jiných důvodů nebyla možnost osobního setkání. Otázky jsem pokládala otevřené, tedy bez možnosti výběru odpovědi, respondenti měli tedy úplně volný prostor ke svému vyjádření. Práce by mohla být přínosem především pro samotné sourozence dětí s těžkým zdravotním postižením, díky ní by mohli získat na tuto problematiku i jiný náhled ze strany dalších sourozenců, dále by mohla být přínosná i pro rodiče dětí se zdravotním postižením, aby si uvědomili, jak celou tuto problematiku vnímá zdravý sourozenec.cze
dc.format59 s. (86 183 znaků)
dc.format59 s. (86 183 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectRodinacze
dc.subjectzdravotní postiženícze
dc.subjectsourozeneccze
dc.subjectrodina dítěte se zdravotním postiženímcze
dc.subjectdítě se zdravotním postiženímcze
dc.subjectsourozenci dítěte se zdravotním postiženímcze
dc.subjectFamilyeng
dc.subjectdisabilityeng
dc.subjectsiblingeng
dc.subjectfamily of child with disabilityeng
dc.subjectchild with disabilityeng
dc.subjectsiblings of child with disabilityeng
dc.titlePostavení a role sourozenců dětí s těžkým zdravotním postižením v rodiněcze
dc.title.alternativeThe attitude and the role of siblings of children with strong mental handicaps in a familyeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47871
dc.description.abstract-translatedThis dissertation is focused onthe role of siblings of children with severe health disability and the position they take within a family. The main objective was to find out what role and position healthy children and their siblings with disability take with each other. I decided to focus my main research questionon "If & howthe role and position of a healthy sibling towards a sibling with a severe health disabilitytransformed during adolescence". The theoretical part of the dissertation focuses on the family, its function, upbringing styles and types of contemporary families. Furthermore I also focused on health disability. I defined a physical and mental disability, identified the difference between congenital disability and disability gained during life. I also looked in depth into cerebral palsy. Apart from this disability I also briefly looked into neuromuscular and other muscular diseases and orthopaedic disability. The next part of my theoretical study concerned a family with a disabled child. Here I focused on the very important process of coming to terms with the birth of a child with disability as described by well-known Swiss- American doctor Elisabeth Kübler-Ross. Last but not least I looked at siblings of a child with a disability, their inter-relationship withthe disabled child and how the child copes with their impairment. Considering the number of respondents and openness of the questions I have opted for qualitative research. This consisted of eight respondents whom I know personally and were willing to participate in my research. Data collection took place by means of prepared questionnaires that I sent by e-mail. All respondents were made aware ofthe topic of my dissertation, its objective, research question and that anonymity would be provided on the information given in questionnaires about which some of them had inquired. I opted for questionnaires because some of the respondents were currently overseasor due to various other reasons were not able to meet in person. I asked open questions hence, without the option of choosing an answer. That way the respondents had completely unrestricted opportunity to express their opinion. This dissertation could be beneficial to the siblings of children with a severe health disability themselves who could see this issue from theperspective of other siblings. It could also help parents of children with a health disability to realise how this issue is perceived by a healthy sibling.eng
dc.date.accepted2016-06-13
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam