Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJankovský, Jiří
dc.contributor.authorKornfeldová, Vendula
dc.date.accessioned2021-12-08T13:33:48Z
dc.date.available2021-12-08T13:33:48Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34422
dc.description.abstractDítě si v rodině, především v nukleární rodině, začíná vytvářet první vztahy, které se postupem času neustále prohlubují. Utváří si vztahy k rodičům, případně ke svým sourozencům. I sourozenecký vztah hraje velkou roli při utváření osobnosti dítěte a jeho dalšího rozvoje. Narodí-li se dítě se závažným zdravotním postižením, představuje to především pro rodiče velikou zátěž a zodpovědnost. Přináší to s sebou mnoho starostí, snahu o vyrovnání se s narozením dítěte se závažným zdravotním postižením a přijetím dítěte v rámci rodiny. Tato práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části se v první kapitole věnuji především rodině, funkcím rodiny a rodině pečující o dítě se zdravotním postižením. Ve druhé kapitole rozepisuji jednotlivé typy závažných zdravotních postižení. Následující třetí kapitola pojednává o reakcích rodiny na narození dítěte se závažným zdravotním postižením. V této kapitole se tedy zabývám jednotlivými fázemi vyrovnávání se. V praktické části používám metodu kvalitativního výzkumu. Výzkumné šetření probíhalo na Příbramsku. Informace a potřebná data jsem získávala pomocí polostrukturovaného rozhovoru s rodiči dětí. Vzhledem k tomu, že u kvalitativního výzkumu není zapotřebí mít k dispozici mnoho respondentů, věřím, že i malý počet dotazovaných, s nimiž jsem při svém výzkumu pracovala, bude dostačující a vhodným způsobem doplní mou práci. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jak probíhal u rodičů proces vyrovnávání se s narozením dítěte se závažným zdravotním postižením. Pro vlastní realizaci rozhovoru jsem zformulovala jednotlivé otázky, které byly stěžejní pro mou hlavní výzkumnou otázku a stanovený cíl práce. Výsledky výzkumu potvrzují mé domněnky, že ne každý rodič se dokáže zcela vyrovnat s tím, že se mu narodilo dítě se závažným zdravotním postižením. Je to zřejmé jednak z výsledků rozhovorů s jednotlivými respondenty a dále též z provedeného výzkumu, který mimo jiné prokázal, že většina rodičů nebyla, nebo stále ještě není, dostatečně informovaná o příčině vzniku postižení u jejich dítěte. Tato práce by mohla být přínosem pro rodiče, jimž se narodí dítě se závažným zdravotním postižením. Umožní jim nahlédnout i do životů ostatních rodin, které potkal stejný a někdy snad i horší osud. Práce by jim tak mohla pomoci navzájem sdílet své pocity, dodat jim sílu, ale i tolik potřebnou naději pro další život.cze
dc.format72 s. (95 461 znaků)
dc.format72 s. (95 461 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectcopingcze
dc.subjectdítě se zdravotním postiženímcze
dc.subjectpodpora dítěte se zdravotním postiženímcze
dc.subjectrodina dítěte se zdravotním postiženímcze
dc.subjectzávažná zdravotní postiženícze
dc.subjectcopingeng
dc.subjectdisabled childreneng
dc.subjectsupport for a disabled childeng
dc.subjectfamily of a disabled childeng
dc.subjectsevere disabilitieseng
dc.titleProces vyrovnávání se rodin s narozením dítěte se závažným zdravotním postiženímcze
dc.title.alternativeThe process of parents coping with birth of a child with severe disabilityeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47872
dc.description.abstract-translatedA child begins to create first relationships within its family, especially if it is a nuclear family. These relationships tend to deepen over time. The child forms relationships towards its parents or siblings. Even sibling relationships are extremely important in shaping the child's personality and its further development. If the child is born with a severe disability, it poses a great burden and responsibility to the parents. It causes a lot of worries because the family needs to deal with the birth of such a severely disabled child and try to accept it in the family. This thesis is divided into two parts theoretical and practical. The first chapter of the theoretical part focuses on a family, functions of a family and on families that take care of disabled children. The second chapter describes individual types of severe disabilities. The third chapter deals with the ways a family reacts when a severely disabled child is born. This chapter therefore discusses individual stages of coping. The practical part was carried out using a qualitative research method. The research took place in the Příbram District. Information and data was obtained by a semi-structured interview with the children's parents. Since it is not necessary to have a lot of respondents when conducting a qualitative research, I believe that even a small number of respondents I worked with during my research is sufficient and appropriately complements my thesis. The main aim of the thesis was to determine in what way the parents coped when a severely disabled child was born. For the purposes of the interview, I formulated individual questions that were vital for the main research question and objective of the thesis. The research results confirm that not every parent can entirely cope with the fact that he or she has a severely disabled child. This is shown by the results of the individual interviews and also by the conducted research. Among other things, the research also proved that most parents have not been or still are not sufficiently informed about the reason why their child was born disabled. This thesis could be beneficial for parents whose child was born severely disabled. Such parents would be able to learn about families that suffer the same (or even worse) fate. The thesis could help them to share their feelings and find strength as well as hope for the future.eng
dc.date.accepted2016-06-16
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam