Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMichalcová, Lenka
dc.contributor.authorVelc, Radovan
dc.date.accessioned2021-12-08T13:34:08Z
dc.date.available2021-12-08T13:34:08Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34432
dc.description.abstractOchrana obyvatelstva je v dnešním světě velmi aktuálním tématem. Téměř každý člověk v naší společnosti se během života setká s nějakou mimořádnou událostí, je proto důležité, aby každý člověk měl povědomí alespoň o základech této problematiky, znal situace, které mohou nastat a způsoby, jakými se v dané situaci zachovat. Ochrana obyvatelstva na území České republiky prošla v historii určitým vývojem, až dosáhla své dnešní podoby, kdy se při mimořádných situacích opírá o integrovaný záchranný systém. Je třeba si uvědomit, že při mimořádné situaci je však na samém počátku běžný občan, který je na místě vzniku mimořádné události a je na něm, aby vytočil číslo tísňové linky, a až do příjezdu jednotlivých složek integrovaného záchranného systému se na místě vzniku mimořádné události snažil minimalizovat její negativní účinky. Proto je důležité, aby člověk v průběhu života, ideálně systematicky v průběhu studia na základní či střední škole, měl možnost získat vědomosti, které při vzniku mimořádné události využije. Ochrana obyvatelstva je v současné chvíli zařazena do osnov jak základních, tak středních škol. Avšak ve školství existují vzdělávací programy jak pro běžné žáky, tak pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Současné trendy ve speciálním školství ve spojení s aktuální legislativou však směřují k tomu, že mnoho žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bude integrováno do běžných tříd. Neboli žáka, kterému bylo diagnostikováno postižení, má problémy naučit se učivo prvního stupně základní školy a je zvyklý na přístup ze speciálního školství, chceme vrhnout do třídy plné žáků bez postižení s očekáváním, že žák bude prospívat. Pokud k této situaci dojde, žáci budou do mnoha předmětů potřebovat studijní materiál určený přímo pro ně. V práci je proto rovněž uvedena problematika integrace jako takové, její vliv na kvalitu výuky a případné dopady plošné integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do systému běžného školství. Cílem této práce bylo sestavit studijní text s tématikou ochrany obyvatelstva pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby byl přiměřený jejich schopnostem. Dalším důvodem pro vytvoření zmiňovaného výukového materiálu je fakt, že ve středním školství ochrana obyvatelstva jakožto součást výuky dříve spadala do občanské výchovy, avšak jako důsledek změn v rámcovém vzdělávacím programu pro střední školy nyní může být jako průřezové téma vyučována téměř ve všech předmětech, často pak spadá do tematických plánů tělesné výchovy. Učitelé tělesné výchovy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné době nedisponují učebnicemi vytvořenými speciálně pro tuto skupinu žáků. Práce je rozčleněna na teoretickou část a část s výzkumnou otázkou a metodikou výzkumu. V teoretické části je nastíněna historie ochrany obyvatelstva v České republice s vývojem do aktuální podoby, dále současná situace ve školství spolu se současnými trendy ve vztahu k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a v neposlední řadě zařazení výuky ochrany obyvatelstva do rámcového vzdělávacího programu oborů pro danou skupinu žáků. V části práce věnované výzkumné otázce a metodice výzkumu, byla sestavena výzkumná otázka, zda jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami dostatečně vzděláváni v oblasti ochrany obyvatelstva. Vzhledem k charakteru práce bylo potřeba zjistit stav informovanosti žáků o problematice ochrany obyvatelstva, proto byly stanoveny hypotézy, jednak zda informovanost žáků v dané problematice dosahuje hranice 80 % správných odpovědí, dále zda informovanost žáků nezávisí na studovaném ročníku. K nalezení odpovědi na výzkumnou otázku byl sestaven a vyhodnocen dotazník, který byl předložen k vyplnění právě žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ve věku 15 až 18 let. Výsledky dotazníkového šetření ukazují na nedostatky ve vědomostech této skupiny žáků. Zjištění plynoucí z tohoto šetření byly důležitými prvky při tvorbě studijního materiálu, který vznikl v rámci této práce.cze
dc.format69
dc.format69
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectochrana obyvatelstvacze
dc.subjectintegracecze
dc.subjectpracovní sešitcze
dc.subjecteducationeng
dc.subjectcivil protectioneng
dc.subjectintegrationeng
dc.subjectworkbookeng
dc.titleOchrana obyvatelstva jako studijní text pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebamicze
dc.title.alternativeCivil protection as a textbook for pupils with special educational needseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag48655
dc.description.abstract-translatedCivil protection is a current topic in today's world. Nearly every person in our society meets an emergency during their lives and therefore it is important for every person to be aware of at least the basics of this issue, to know the situations which can come and the ways how to solve the issue. Civil protection in the Czech Republic has developed and it has reached its current form in which the emergency is based on the Integrated Rescue System. The important thing is that at the very beginning of the emergency there is an ordinary citizen who is at the place of formation of emergency and he or she has to dial emergency telephone number and then try to minimize its negative effects until the Integrated Rescue System comes. Therefore it is important for people to gain knowledge which can be used during emergency. The knowledge should be gained either at primary or secondary school. Nowadays civil protection is a part of curricula in primary and secondary education. However, there are curricula for ordinary pupils and for pupils with special educational needs. Current trends in special education along with current legislation are trying to integrate pupils with special educational needs into ordinary classes. It means that a pupil who was diagnosed as a pupil with learning disability, has difficulties with learning at primary school and is used to the attitude and support of special education, will be in a class with students without disabilities and will be supposed to do well at school. If it will be so, the pupils will need special study texts in many subjects. Therefore the issue of integration, its influence on the quality of education and potential impact on global integration of pupils with special educational needs into regular education are stated in the thesis. The aim of this thesis was to compile a study text with the topic of civil protection for pupils with special educational needs. The study text should be adequate to their abilities. Another reason for compiling the text was the fact that in Secondary education protection of civilians used to be a part of civics but, as the Framework educational programme for Secondary education has been changed, protection of civilians is now often taught in physical education. In Primary education protection of civilians can be taught as a cross cutting issue nearly in every subject. Physical education teachers and teachers of pupils with special educational needs do not have any books which would be specially created for this group of pupils. The thesis is divided into a theoretical part and a part with a research question and a methodology of a research. The theoretical part is aimed at the history of civil protection in the Czech Republic with its development to its current form, the current situation in education and the current trends in relation to education of pupils with special educational needs and including civil protection lessons into the Framework educational programme for the given group of pupils. In the works devoted to the research question and research methodology, was compiled research question whether pupils with special educational needs adequately trained in the area of civil protection. Due to the nature of thesis it was necessary to determine the state of awareness of students on the issue of civil protection, were established hypothesis, first - whether the pupils' awareness of the issue reaches the 80 % correct answers, second - whether pupils' knowledge in the area depend on the study year. A questionnaire for verification or refutation of the hypothesis was compiled and 104 pupils with special educational needs aged 15 to 18 filled it. The results of the survey show the lack of knowledge of the surveyed group. Both hypothesis appeared as alternative. The findings of the survey were important for creating an educational material within this thesis.eng
dc.date.accepted2016-09-12
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNEcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKlečková, Marie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam