Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZáškodný, Přemysl
dc.contributor.authorDaňhel, Petr
dc.date.accessioned2021-12-08T13:35:21Z
dc.date.available2021-12-08T13:35:21Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34461
dc.description.abstractHlavním úkolem Integrovaného záchranného systému je zajistit bezpečnost osob a omezit vliv mimořádné události na občany, majetek a životní prostředí České republiky. V případě, že mimořádná událost přeroste svým rozsahem možnosti a efektivitu činnosti hlavních složek Integrovaného záchranného systému, kterými jsou Hasičský záchranný sbor, Policie České republiky a Zdravotnická záchranná služba, může být v souladu s platnou legislativou a ústředním poplachovým plánem využita i Armáda České republiky. Lze říci, že při vzniku mimořádné události může v případě potřeby Armáda České republiky a její předurčené síly a prostředky zajistit potřebnou podporu hlavním složkám Integrovaného záchranného systému. Ze zařazení Armády České republiky mezi ostatní složky vyplývá, že Armáda České republiky se účastní akcí Integrovaného záchranné systému pouze většího rozsahu a pouze v případě, kdy rozsah nebo doba trvání mimořádné události vede k vyhlášení třetího nebo zvláštního stupně poplachu. Například při posílení Integrovaného záchranného systému na záchranných pracích během živelných pohrom většího rozsahu. Podílí se v těchto případech zejména na záchraně lidských životů, evakuaci osob z postižených území, ale i na prvotní likvidaci následků v případech, kdy je to nezbytné. Výzkumný soubor při statistickém šetření v této práci je tedy tvořen příslušníky Aktivních záloh Armády České republiky. Základní data jsem čerpal z tabulek hlášení nadřízenému stupni o naplněnosti a obsazenosti tabulkových míst ve struktuře Aktivních záloh, dle jejich jednotlivých lokací. Dalším zdrojem byla elektronická databáze Informačního systému mobilizačního plánování Armády České republiky, V rámci funkcionalit podúlohy ZDROJE (nastavení filtru dat) lze získat údaje o rozdělení příslušníků Aktivních záloh dle jednotlivých vojenských odborností a jednotlivých funkcí. Z hlediska korelační regrese je toto rozdělení důležité, vzhledem k tomu, že ve statistické části práce jsou výzkumné soubory také rozděleny, dle funkcí, které by v případě využití příslušníků Aktivních záloh byli pro Integrovaný záchranný systém přínosné a využitelné. Hypotézou pro statistický výzkum této práce je: "Počet občanů České republiky v povinné záloze Armády České republiky využitelných při nasazení v rámci AČR při vyhlášení krizových stavů je nedostatečný". Tato zkoumaná hypotéza vyplynula z mé profesní zvědavosti a zároveň z mnoha diskuzí a polemik vedených s mými odbornými kolegy i s přáteli z řad laické veřejnosti i s příslušníky z řad Aktivních záloh. Smyslem práce s výše definovanou hypotézou bylo ověření, zdali je dostatečný počet občanů v povinné záloze Armády České republiky, kteří by byli využitelní při nasazení v rámci Armády České republiky při vyhlášení nevojenských krizových stavů. Vzhledem k platné legislativě a zejména postulátu, na kterém je postavena, tedy že činná služba v ozbrojených silách České republiky je v době míru zcela dobrovolná, jsou z občanů v tzv. povinné záloze nasaditelní pouze ti občané, kteří dobrovolně převzali výkon branné povinnosti, tudíž příslušníci Aktivní zálohy. Výzkumná hypotéza, udávající, že počet vybraných - aktivních záloh je nedostačující, vzhledem k tomu, že celková naplněnost se dlouhodobě pohybuje průměrně kolem 50 % naplněnosti plánovaných počtů, byla prostou znalostí dané problematiky (tedy legislativy, procesů a praxe) i statistickým výpočtem potvrzena. Vzhledem k tomu, že také výsledný korelační koeficient kxs ukazuje silně pozitivní korelaci, dochází k opětovnému potvrzení výše uvedené hypotézy. Dále mé závěry potvrzují i poněkud nečekané, ale vítané změny branné legislativy, jejíž novelizace platná od 1. 7. 2016 má za úkol zatraktivnění služby v Aktivních zálohách i rozšíření možností k nasazení a využitelnosti této zálohy ozbrojených sil, což dále přímo potvrzuje vnímání jistého personálního nedostatku a vyplývající reflexi vládou České republiky i větší částí poslanecké sněmovny.cze
dc.format98 s. (129 994 znaků)
dc.format98 s. (129 994 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectIntegrovaný záchranný systémcze
dc.subjectmimořádná událostcze
dc.subjectArmáda České republikycze
dc.subjectAktivní zálohacze
dc.subjectkrizový stavcze
dc.subjectMinisterstvocze
dc.subjectIntegrated rescue systemeng
dc.subjectextraordinary incidenteng
dc.subjectArmy of the Czech Republiceng
dc.subjectActive backupeng
dc.subjectstate of emergencyeng
dc.subjectMinistryeng
dc.titleČasové a korelační šetření nasazování vybraných záloh Armády České republiky v rámci nevojenských krizových stavůcze
dc.title.alternativeA study of the timing and correlation of deploying selected back up Czech Army forces during non-military crisis situationseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag44509
dc.description.abstract-translatedThe main task of the Integrated Rescue System is to ensure the safety of people and reduce the impact of extraordinary incidents on people, property and the environment of the Czech Republic. In the event that the incident exceeds its range of capabilities and the effectiveness of the main elements of the Integrated Rescue System, which is the Fire Brigade, Police of the Czech Republic and the Emergency Medical Service and is in accordance with current legislation and the central alarm plan, the Czech Army can also be involved. It is possible to say that in the instance where an extraordinary incident may arise, if necessary, the Army of the Czech Republic and its earmarked forces can provide the necessary support to the main elements of the Integrated Rescue System. Therefore it follows that by including the Army of the Czech Republic amongst all other elements, it ensures that the Army of Czech Republic participates in the operations of the Integrated Rescue System but only at the time when it is of a greater extent and only in the event, where the extent or period of duration of the extraordinary incident lead to a declaration of a third or emergency level of alarm. For example, in the strengthening of the Integrated Rescue System in rescue work during natural disasters of a greater magnitude. It participates in these cases, especially in saving human life, in the evacuation of people from affected areas and also on the initial liquidation of consequences in cases where it is necessary. The research group in statistical inquiries of this work is therefore made up of members from the active reserves of the Army of the Czech Republic. I gathered basic data from report spreadsheets to a senior level regarding fulfilment and staffing levels of table positions in the structure of active reserves, according to their individual locations. Another source was the electronic database of the Information System for planning the mobilization of the Army of the Czech Republic, within the framework of the functionality of its subtasks; it is possible from RESOURCES (filter setting data) to obtain data on the distribution of members of the active reserves according to individual military and individual functions. From the perspective of correlation regression, this division is important, given that within the statistical part of the work the research files are also divided according to functions, which, if realized by the members of the active reserves were for the Integrated Rescue System beneficial and applicable. The hypothesis of the statistical research of this study is: "The number of Czech citizens in the mandatory reserve Army of the Czech Republic available for deployment within ACR in a state of emergency is inadequate ". This hypothesis under investigation emerged from my professional curiosity and also from the many discussions and polemics discussed with my professional colleagues and friends from the general public and with members from the ranks of active reservists. The purpose of the above-defined hypothesis was to verify whether there is a sufficient number of citizens in the mandatory reserve Army of the Czech Republic, who would be available for deployment in the Army of the Czech Republic during the announcement of the state of a non-military crisis. Due to current legislation and in particular the postulate on which it is based, namely that active service in the Armed Forces of the Czech Republic in peacetime is purely voluntary, from whereby citizens of the so-called mandatory reserve are deployable and from which only those citizens who voluntarily undertook conscription, therefore, become members of Active backups. Research hypothesis, indicates that the number of selected - active reservists is insufficient, given that the overall capacity over the long term is moving on average around 50% of the total planned numbers and was provided by the simple knowledge of the issue.eng
dc.date.accepted2016-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeČermáková, Irena


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam