• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Povědomí žáků povinné školní docházky o zacházení s chemickými látkami běžně používanými v domácnosti

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (2.454Mb)
    Posudek vedoucího práce (563.4Kb)
    Posudek oponenta práce (518.4Kb)
    Průběh obhajoby práce (293.7Kb)
    Datum
    2016
    Autor
    Greňová, Romana
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Cílem této diplomové práce bylo vypracovat dotazník pro respondenty, kterými byli studenti prvního a druhého stupně náhodně vybraných základních škol v obci s rozšířenou působností Prostějov, a tím posoudit jaké je povědomí žáků povinné školní docházky o zacházení s chemickými látkami běžně používanými v domácnosti.Zejména rodičů nezletilých dětí se tato problematika týká. Většina z nich totiž ani netuší, kolik nebezpečných látek doma skladují, a jak fatální následky mohou mít nehody spjaté právě s nimi. Přitom by stačilo, kdyby děti byly o nebezpečí, které nám chemické látky připravují, informováni a nebylo jim neustále říkáno, například, že každé léky jsou bonbónky. Je zapotřebí si také předem rozmyslet v čem budeme doma skladovat benzín nebo jiný roztok, pet-lahev od kofoly není zrovna dobrou volbou. Začátek teoretické části je věnován především povinné školní docházce a věcem spjatým se studiem na základních školách. Přesněji je zde uveden rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a rozložení učiva dle rámcového vzdělávacího programu a to v problematice ochrany člověka za mimořádných událostí. Další podkapitola je věnována správním obvodům obcí s rozšířenou působností, kde je obecně nastíněno, co to správní obvod je a dále blíže popsán správní obvod obce s rozšířenou působností Prostějov. Následující část je už věnována nebezpečným chemickým látkám, kde jsou uvedeny základní pojmy jako toxikologie, akutní expozice, chronická expozice a další. Blíže je zde popsána charakteristika nebezpečných chemických látek a vlastnosti látek a směsí a jejich skupiny nebezpečnosti. Zde jsou podrobněji popsány všechny znaky podle fyzikální bezpečnosti ale také znaky látek, které jsou nebezpečné pro zdraví. Zde už čtenář získává povědomí o tom, jaké informace na chemických látkách v domácnosti máme. V následujících podkapitolách jsou popsány nebezpečné chemické látky v běžném životě, zejména bezpečné nakládání s nimi. Nastíněno je i Toxikologické informační centrum, konkrétněji v jakých případech voláme a na jaké telefonní číslo, co nahlašujeme jako první a na co se ptají. Nejdůležitější je však část o skladování chemických látek v domácnosti a první pomoci v případě otravy dětí u jednotlivých prostředků. V druhé části diplomové práce byla stanovena hypotéza: Informovanost žáků povinné školní docházky na území ORP Prostějov o chemických látkách používaných v běžné domácnosti je na nízké úrovni. Cílem výzkumné části mé diplomové práce bylo zjistit, jaká je informovanost žáků o chemických látkách používaných v běžné domácnosti. Bylo provedeno dotazníkové šetření, a to u žáků prvního a druhého stupně základních škol. Dotazník obsahoval 13 otázek, na které byla pouze jedna správná odpověď. Pro oba dva stupně byl vytvořen pouze jeden dotazník, u většiny odpovědí je vidět, že děti na prvním stupni, kterých se otravy nebezpečnými látkami týkají nejvíce, nejsou dostatečně informováni o této problematice. Všechny výsledky dotazníků byly zaneseny do programu Excel a za pomoci jednotlivých grafů vyhodnoceny.Dále bylo provedeno statistické zpracování výsledků a to v programu R, kdy všechny grafické výstupy byly exportovány přímo z tohoto programu a všechny hodnoty kopírovány z výstupů tohoto programu. V závěru statistického šetření byl použit Kruskal-Wallisův test pro ověření hypotéz. Na základě výsledku můžeme potvrdit nulovou hypotézu, tedy můžeme říct, že oba stupně dosáhly stejných výsledků v dotazníku.Na závěr diplomové práce jsou navržena opatření, která by mohla dopomoci ke zlepšení znalostí žáků povinné školní docházky o zacházení s nebezpečnými chemickými látkami běžně používanými v domácnosti, a tím vedla i ke snížení nehod, kterých stále přibývá.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34489
    Kolekce
    • Zdravotně sociální fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV