Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPatočka, Jiří
dc.contributor.authorTlušťák, Kamil
dc.date.accessioned2021-12-08T13:35:35Z
dc.date.available2021-12-08T13:35:35Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-13
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34495
dc.description.abstractCílem této diplomové práce je nasimulovat havárii vozidla převážejícího vybranou nebezpečnou chemickou látku ve vybraném městě. Pro zvolení místa nehody bylo využito statistického šetření četnosti dopravních nehod. Pro zvolení chemické látky bylo využito analýzy látek využívaných v okolí místa události. Pomocí simulace následně popsat a vytvořit návrh řešení vzniklé mimořádné události složkami IZS. Po naplnění těchto úkolů bude možné odpovědět na výzkumnou otázku, Jaké ohrožení představuje únik vybrané chemické látky při přepravě ve vybraném městě? Teoretická část práce se na začátku věnuje základním pojmům, s kterými je dále pracováno. Je popsáno základní legislativní zakotvení přepravy nebezpečných věcí a látek. Jsou popsány evropské i vnitrostátní předpisy věnující se přepravě těchto věcí. Zvlášť je následně popsána evropská dohoda ADR, která bude podrobněji popsána dále. V další části je popsáno nakládání s nebezpečnými látkami a směsmi, tak jak je popisováno v Nařízení EP a Rady č. 1272/2008/ES, tzv. nařízení CLP. Jsou popsány vlastnosti určující jejich nebezpečnost, způsob hodnocení a klasifikace nebezpečných látek a směsí do příslušných tříd. Zvláště jsou poté popsány způsoby balení a číselného značení. V poslední části je popsána tvorba bezpečnostního listu o chemických látkách a směsích, s důrazem na informace o přepravě. V další části je popsána přeprava nebezpečných věcí a látek po silnici. Je popsán způsob značení vozidel v EU, ale taktéž některé způsoby značení mimo země EU, jsou popsány jejich výhody i nevýhody. Dále jsou popsány náležitosti a požadavky na přepravu, jako jsou požadavky na výběr osádky vozidla, na samotný výběr vozidla, na vybavení, které musí každé vozidlo mít. Popsány jsou také průvodní přepravní doklady. V části věnované dopravním omezením vozidel převážejících nebezpečné věci a látky jsou popsány kategorie a omezení v tunelech a dopravní značky, kterými se zakazuje vjezd vozidlům v režimu ADR. Popsána jsou taktéž rizika spojená s přepravou a plánování tras pro přepravu nebezpečných látek a věcí. Všechna výše popsaná ustanovení a opatření mají za cíl minimalizovat rizika spojená s přepravou nebezpečných látek a učinit ji tak relativně bezpečnou. To není ale nikdy absolutně možné. Nikdy totiž nelze vyloučit selhání lidského faktoru. To bylo taktéž zjištěno v první části empirické části, v níž byla provedena analýza statistiky dopravních nehod vozidel v režimu ADR, a bylo zjištěno, že právě selhání lidského faktoru je nejčastější příčinnou těchto nehod. Bylo prokázáno, že 94% všech nehod vozidel v režimu ADR bylo způsobeno řidičem motorového vozidla. Údaje jsou zvláště analyzovány pro Českou republiku a zvláště pro Zlínský kraj. Dále jsou v této části popsány počty zásahů HZS při únicích nebezpečných látek a činnosti vykonávané při zásazích s únikem nebezpečných chemických látek. Dále byl v empirické části popsán způsob určení místa nehody a postup zvolení nebezpečné látky. Jako místo události byla zvolena silnice I/49 ve Zlínském kraji, která byla v rizikové mapě České republiky ohodnocena jako silnice se středním rizikem nehodovosti. Přesněji potom křižovatka Třídy Tomáše Bati a ulice Březnické ve městě Zlíně. Pro zvolení vhodné látky byla provedena analýza používání chemických látek ve Zlínském kraji. Jako látka byl následně zvolen vodný roztok amoniaku, jenž je v rámci dvou podniků přepravován právě po silnici I/49. Je přepravován v IBC kontejnerech o objemu 1000 litrů. Zjištěná data byla použita pro simulaci, vyhodnocení mimořádné události a pro určení počtu ohrožených osob. Simulace byla provedena pomocí softwaru TerEx. Následně byl vypracován návrh řešení vzniklé mimořádné události složkami IZS. Na základě provedené simulace by možné stanovit, že v osídlené oblasti, kde se nachází vysoký počet obytných a administrativních budov, představuje přeprava nebezpečných látek a směsí značné nebezpečí.cze
dc.format107 s. (168 941 znaků)
dc.format107 s. (168 941 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdopravní nehodacze
dc.subjectúnik nebezpečné látkycze
dc.subjectsimulovaná haváriecze
dc.subjectpřepravacze
dc.subjectamoniakcze
dc.subjectroad accidenteng
dc.subjectleakage of chemical substanceeng
dc.subjectsimulated car crasheng
dc.subjecttransportationeng
dc.subjectammoniumeng
dc.titleSimulovaná havárie vozidla převážejícího vybranou chemickou látku ve vybraném městěcze
dc.title.alternativeSimulated accident of car lifting defined chemical substance in defined cityeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag47081
dc.description.abstract-translatedThe aim of this diploma thesis is to simulate a road accident of a vehicle carrying a chosen dangerous chemical substance in a chosen city. We chose a crash site based on statistical inquiry of the number of road accidents. We chose a chemical substance by analyzing substances used in the vicinity of the chosen city. Through the use of simulation, we described and created a proposition of solving the arose extraordinary event, for the components of Emergency Service units. After completing these objectives, it will be possible to answer the research question: What kind of jeopardy does the leakage of a chosen chemical substance represent, during transportation in a chosen town? The theoretical part firstly focuses on basic terms that we worked with in the thesis. Basic legislative fixing point of dangerous objects and substances is described. Also, European and interstate regulations about transportation of these things is described. European agreement ADR is separately described further away. In the next part, manipulation with dangerous substances and mixtures is described as it is shown in Enactment EP and Council No. 1272/2008/ES, or the enactment of CLP. The characteristics determining their hazardousness, the way of evaluation and classification of dangerous substances and mixtures into corresponding categories is also described. Separately described are ways of packaging and numbering these substances. In the last part, we described the making of a safety list about chemical substances and mixtures, with an emphasis on the information about their transportation. In the next part we described the transportation of dangerous objects and substances on the highway. Further away we described appropriateness and demands for transportation of dangerous substances, for example demands on choosing vehicle personnel, the transportation itself and the equipment that every vehicle must have. We described the risks related with transportation and planning routes for transporting dangerous substances and objects. The aim of the assessments and precautions above are to minimalize risks related to transportation of dangerous substances and thus make it relatively safe. Unfortunately, this is not absolutely possible. This was also found to be true in the empirical part of the thesis, in which we carried out an analysis of the statistics of road accidents of vehicles in the ADR mode, and we found that the human factor is indeed the cause of these accidents. It was proven that 94% of all the road accidents of vehicles in the ADR mode was caused by the driver of the vehicle.Further away, the number of Emergency Service units interferences in cases of dangerous substance leakage and procedures carried out during those interferences, are described. In the empirical part of the thesis, we described methods of choosing the crash site and the dangerous substance. As a crash site we chose highway I/49 in Zlín county, that is evaluated as a highway of medium risk of road accidents, on the road risk map of Czech Republic. More accurately, cross-road of Třída Tomáše Bati and Březnická street in Zlín. When choosing the right substance we conducted an analysis of chemical substance usage in Zlín county. Subsequently we chose aqueous solution of ammoniac, which is being transported on the highway I/49 by two companies. It is prepared in IBC containers with the volume of 1000 liters. Acquired data was used for simulation, evaluation of the extraordinary event and for choosing the number of individuals in jeopardy.The simulation was executed using the TerEx software. Subsequently, the proposal for dealing with the extraordinary event by the Emergency Service units was developed. Based on the executed simulation, it is possible to assess that transportation of dangerous substances and mixtures constitutes a great danger in the residential area with a high number of habitable and administrative buildings.eng
dc.date.accepted2016-06-13
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVorel, František


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam