Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMojžíšová, Adéla
dc.contributor.authorBudková, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-08T13:36:17Z
dc.date.available2021-12-08T13:36:17Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-08-19
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34560
dc.description.abstractTato diplomová práce se pokusila nahlédnout do problematiky spolupráce rodiny s dítětem s postižením a sociálních pracovníků poskytujících sociální služby této cílové skupině. Rodina je základním pečujícím činitelem, a proto má nezastupitelnou roli při péči o dítě s postižením. Dnes není péče o dítě s postižením pouze záležitostí rodiny, ale i kvalifikovaných pracovníků. Pestrý tým kvalifikovaných pracovníků se nachází v rámci koordinované rehabilitace, která efektivně propojuje prostředky léčebné, sociální, pedagogické a pracovní. Předpokládá to ovšem vytvoření funkčního multidisciplinárního týmu, v němž zaujímá každý odborník své specifické místo. Důležitým předpokladem pro fungující spolupráci je i aktivní zapojení členů rodiny. Pro rodinu je důležitá i podpora ze strany sociálních služeb a státních institucí. Cílem práce bylo identifikovat roli institucí a sociálních pracovníků poskytujících podporu rodinám pečujícím o dítě s postižením. Do výzkumu byly zahrnuty organizace, jejichž sociální služby jsou primárně poskytovány rodinám, které pečují o dítě s postižením. Pro zpracování empirické části byl použit kvalitativní výzkum. Sběr dat byl proveden pomocí metody dotazování, za pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo deset sociálních pracovníků, kteří poskytují sociální služby rodinám s dítětem s postižením. V souvislosti s cílem práce byla stanovena hlavní výzkumná otázka, která zněla: Do jaké míry na komplexní péči o dítě participuje rodina a instituce? Z hlavní výzkumné otázky byla dále vyvozena dílčí výzkumná otázka, která zněla: Jak rodina koordinuje péči o dítě s postižením, pokud nespoléhá na systém pomoci institucí a sociálních pracovníků? Z výsledků vyplynulo, že sociální pracovníci fungují pro rodiny s dítětem s postižením především jako podpůrný prvek. Poskytují rodinám především podporu v jejich obtížné sociální situaci, nasměrují je, ukazují jim možnosti jak s dítětem pracovat, jak ho rozvíjet, ale ta hlavní část práce spočívá na rodině. Dále z výzkumu vyplynulo, že pokud se rodina rozhodne využít pomoci sociálních služeb, spolupracuje se sociálními pracovníky a využívá službu ve svůj prospěch. Výzkum rovněž ukázal, že pokud je péče o postižené dítě pouze na rodině, je tato situace pro ně velni náročná a obtížná.cze
dc.format83 s.
dc.format83 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectRodina dítě s postižením koordinovaná rehabilitace sociální služby sociální pracovníci- spoluprácecze
dc.subjectFamily Child with disability Rehabilitation - Social services - Social Worker - Coo-perationeng
dc.titleNástroje sociálního pracovníka při sociální práci s rodinou a dítětem s postiženímcze
dc.title.alternativeThe Instruments of Social Worker in Social Work with the Family and the Child with disabilityeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag47307
dc.description.abstract-translatedThe objective of this research paper is to elaborate on issues surrounding coope-ration between families with children with disabilities and social workers who provide them with relevant social services. Family represents a core aspect of nurture, and is irreplaceable in the overall child's welfare. It today's society the families are also supported by qualified social workers who help with care for disabled children. There is variety of rehabilitation programs available with qualified professionals providing services that encompass medical, social, and educational qualities. Within these rehabi-litation programs it is necessary that a multidisciplinary, and well-functioning team is established with each professional playing a specific role. In addition, active cooperati-on of all family members is essential. Social services as well as state institutions play a vital role in aiding these families. The goal of this paper is to identify the role of institutions and social workers aiding families with children with disabilities. The research includes organizations whose social services are primarily focused on assisting families with disabled children. Qualitative research was performed to support the empirical portion of this paper. Coll-ection of data was accomplished by interrogations with structured discussions. The examined sample included ten social workers providing services to families with chil-dren with disabilities. The pivotal question was established as part of this research, as follows: To what extend does the complex support of a disabled child include both the family and an institution? A secondary question was posed as follows: How does a fa-mily manage disabled child's welfare in instances where social institutions and workers are not relied upon? The conclusion of the research established that the social workers mainly function as a support system for families with children with disabilities. Social institutions and workers mainly assist to such families with difficult social aspects, providing direction, and laying out options for child's development. However, the key effort lies within the family itself. Additionally, the study established that utilizing of the social workers by the families is advantageous. It was also made clear that it is extremely challenging for families to care for their disabled child on their own.eng
dc.date.accepted2016-09-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBřízová, Bohdana


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam