Využití interaktivní tabule v základní škole praktické
Abstrakt
Tato práce se věnuje vzdělávání žáků v základní škole praktické dle změn, které probíhají ve školství a to v oblasti využívání interaktivní tabule při jejich vzdělávání a samotnému přínosu využití interaktivní tabule při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem je interaktivní tabule při výuce využívaná, a zda je její použití účelné z hlediska specifických potřeb žáků s lehkým mentálním postižením.
Teoretická část se věnuje vysvětlení pojmu mentální postižení, jeho etiologii, specifikům a hlavně kognitivním funkcím lidí s mentálním postižením. Dále je nastíněn systém českého speciálního školství věnujícího se žákům s lehkým mentálním postižením. Interaktivním tabulím, jejich druhům, programům, využití a vzdělávacím kurzům pedagogů jsou věnovány poslední kapitoly.
V praktické části autor popisuje cíle práce a metody výzkumu, které použil. Výzkumný soubor byl uskutečněn v základních školách praktických především v hodinách, kdy byla použita interaktivní tabule při výuce. Zvolen byl kvalitativní výzkum realizovaný pomocí metod strukturovaného pozorování a dotazování, technikou polostandardizovaných rozhovorů. Zjištěné informace byly dále tříděny metodou otevřeného kódování. Následně byly diskutovány výsledky obou metod získávání informací, ze kterých byly vyvozeny závěry.
Zásadním zjištěním výzkumu, který odpovídá na stanovené výzkumné otázky je, že interaktivní tabule jsou ve školách používány často, ale selektivně a účelně různými způsoby. Příprava těchto hodin je časově náročnější, proto ne každý vyučující interaktivní tabuli využívá. Žáci jsou motivovaní pro práci na interaktivní tabuli, ve většině případů je práce na interaktivní tabuli velmi vhodná. Takřka ve všech případech je interaktivní tabule používaná vždy jen jedním uživatelem, tedy pro ostatní je to opět jen frontální metoda výuky. Při mém pozorování vyvstalo z mé strany několik návrhů, které jsem prodiskutoval s vyučujícími.