Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKlečková, Marie
dc.contributor.authorKocourek, Filip
dc.date.accessioned2021-12-08T13:53:40Z
dc.date.available2021-12-08T13:53:40Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34714
dc.description.abstractCílem bakalářské práce bylo posoudit současný stav informovanosti žáků a studentů v otázkách doporučeného způsobu chování při vzniku mimořádné události se zvláštním důrazem na vznik radiační havárie a posoudit rozdílnost v informovanosti žáků a studentů v závislosti na zóně havarijního plánování jaderné elektrárny Temelín. Pro tento účel bylo realizováno dotazníkové šetření, kdy byl vytvořen dotazník pro žáky a studenty základních škol, odborných učilišť a gymnázií v zóně havarijního plánování a mimo zónu havarijního plánování (Příloha 6). Výběr škol v ZHP JETE a mimo ni byl proveden pomocí prostého náhodného výběru v programu Microsoft Excel. Teoretická část práce se zabývá současným stavem poznání ve zkoumané problematice, ve které jsou zahrnuty zahraniční příručky (Německo, Bulharsko, USA, Kanada, Francie) nacházející se v přílohách této práce. Dále je zaměřena na Jadernou elektrárnu Temelín její obecnou charakteristikou, geografií a demografií. Popisuje zásady havarijní připravenosti a k ní vázající se legislativu. A ochranné opatření v případě radiační havárie, které jsou z velké části obsaženy v dotazníkovém šetření. Pro praktickou část byl vytvořen dotazník pro žáky a studenty v zóně havarijního plánování a mimo zónu havarijního plánování, který obsahoval 32 uzavřených otázek, ty byly rozděleny do 8 tematických částí (Příloha 6). Tematické části byly zaměřeny na obecné aspekty informovanosti, varování, evakuaci, ukrytí, jódovou profylaxi, improvizovanou ochranu, kontaminaci a dekontaminaci. Dotazník probíhal metodou PAPI (Paper and Pen Interviewing). Šetření se zúčastnilo 213 respondentů z toho 121 žen (57 %) a 92 mužů (43 %). Výsledky dotazníkového šetření byly zpracovány a vyhodnoceny pomocí softwarového programu Microsoft Excel. Prvním z cílů bakalářské práce bylo "Posoudit současný stav informovanosti žáků a studentů v otázkách doporučeného způsobu chování při vzniku mimořádné události se zvláštním důrazem na vznik radiační havárie", pro tento cíl byla stanovena hypotéza č. 1 "Informovanost žáků a studentů nedosahuje 75 % správných odpovědí v otázkách doporučeného způsobu chování při vzniku mimořádné události se zvláštním důrazem na vznik radiační havárie". Z výsledků dotazníkového šetření je patrné, že informovanost žáků a studentů dosahuje 56 %, nedosahuje tedy 75 % správných odpovědí. Hypotéza byla potvrzena. Druhý z cílů bakalářské práce bylo "Posoudit rozdílnost v informovanosti žáků a studentů v závislosti na zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín.", pro tento cíl byla stanovena hypotéza č. 2 "Informovanost žáků a studentů nezávisí na zóně havarijního plánování. Pro testování hypotézy byla použita statistika "Pearsonův chí-kvadrát test", která prokázala, že neexistuje rozdíl v informovanosti žáků a studentů nacházejících se v zóně havarijního plánování a mimo ni.cze
dc.format100 s. (116 292 znaků)
dc.format100 s. (116 292 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectinformovanost; žáci a studenti; radiační ochrana; Jaderná elektrárna Temelín; školská zařízení; mimořádná událost; radiační haváriecze
dc.subjectawarenesseng
dc.subjectpupils and studentseng
dc.subjectradiation protectioneng
dc.subjectTemelín Nuclear Power Planteng
dc.subjectschooleng
dc.subjectemergencyeng
dc.subjectradiation accidenteng
dc.titleInformovanost v otázkách ochrany obyvatelstva v závislosti na zóně havarijního plánovánícze
dc.title.alternativeAwareness on issues of protection of the population, depending on the emergency planning zoneeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag50925
dc.description.abstract-translatedThe goal of this bachelor thesis was to evaluate pupils and students knowledge of the recommended behaviour in case of emergency with extra emphasis on radiation accidents. The research compares the differences in knowledge of young people depending on Temelín Nuclear Power Plant's emergency planning zone. The research used questionnaires which were filled by pupils and students of elementary schools, vocational schools, and grammar schools within and outside of the emergency planning zone. The schools were randomly selected using Microsoft Excel. The theoretical part focuses on contemporary state of knowledge in the field and includes foreign textbooks (from Germany, Bulgaria, USA, Canada and France). These textbooks can be found in thesis attachment.This part also introduces Temelín Nuclear Power Plant, its characteristics, geography and demography. It also describes principles of emergency preparedness, related legislation and protective equipment. The second part of the thesis is based on research. The researcher created a unique questionnaire which contained 32 closed questions divided into eight thematic parts. These parts focused on general aspects of awareness, warnings, evacuation, sheltering, iodine prophylaxis, improvised protection, contamination and decontamination. The questionnaire used Paper and Pen Interviewing method. There was total of 213 respondents, 121 (57 %) of them were women and 92 (43 %) men. The results were processed and evaluated using Microsoft Excel. The first goal of the thesis was to "Evaluate pupils and students knowledge of the recommended behaviour in case of emergency with extra emphasis on radiation accidents". In order to achieve this goal, hypothesis nr. 1 was formulated: "The pupils' and students' knowledge of the recommended behaviour in case of emergency with extra emphasis on radiation accidents does not reach 75 % success rate". The executed survey shows that the pupils and students reached 56 % success rate which is below established 75 % rate of the hypothesis. Hypothesis was therefore confirmed. The second goal of the thesis was to "Assess any possible differences of knowledge between pupils and students living within Temelín Nuclear Power Plant's zone of emergency planning and outside of it". For this goal, second hypothesis was formulated: "The knowledge is not dependable on the zone of emergency planning". To test this hypothesis Pearson's chi-squared test was used. The statistics proved that there is no difference in pupils and students knowledge that would be dependable on the zone of emergency planning.eng
dc.date.accepted2017-06-07
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNEcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeLíbal, Libor


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam