Role sestry v edukaci adolescentů u rizika nádorového onemocnění plic v rámci primární prevence.
Abstrakt
Předkládaná bakalářská práce se věnuje problematice edukace adolescentů u rizika nádorového onemocnění plic v rámci primární prevence. Cílem naší práce bylo zjistit vědomosti adolescentů v souvislosti s prevencí nádorového onemocnění plic. Určit, zda se adolescenti snaží preventivní opatření dodržovat, a také zmapovat edukační proces, podávaný sestrou na plicním oddělení a u praktického lékaře, v souvislosti s nádorovým onemocněním plic. Pro naplnění cílů nám byly nápomocné tři následující výzkumné otázky. Jaké znalosti mají adolescenti o primární prevenci nádorového onemocnění plic? Jak dodržují preventivní opatření nádorového onemocnění plic? Jak probíhá edukační proces, vedený všeobecnou sestrou u praktického lékaře a na plicním oddělení, podávaný adolescentům o nádorovém onemocnění plic?
K realizaci výzkumného šetření jsme zvolili kvalitativní přístup pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný vzorek tvořilo 8 probandů ve věkovém rozmezí 15-21 let. Z toho byli 4 kuřáci a 4 nekuřáci, ženy i muži. Další 4 probandi vykonávali zaměstnání v oboru všeobecná sestra, nebo dětská sestra a pracovali na plicním oddělení nebo u praktického lékaře.
Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že znalosti a dovednosti v oblasti prevence rakoviny plic jsou v námi osloveném výzkumném vzorku nedostačující. Dále výzkumné šetření odhalilo problém v souvislosti s edukací adolescentů ze strany sester. Sestry provádí edukaci v rámci primární prevence rakoviny plic jen v malém rozsahu a pouze v okamžiku, kdy vyhodnotí, že se jedná o rizikového jedince. Naše výzkumné šetření tak otevírá prostor pro hlubší výzkumy zaměřené na zdravotní gramotnost adolescentů ohledně škodlivosti kouření a postavení sestry v rámci zvyšování této gramotnosti.