Edukační proces vedený sestrou u pacientů s Crohnovo chorobou
Abstrakt
Predkládaná bakalárská práce na téma "Edukacní proces vedený sestrou u pacientu s
Crohnovou chorobou" se zabývá problematikou Crohnovy choroby se zretelem na vzdelávání
pacientu ze strany sestry. V práci se venujeme edukacní cinnosti sestry u pacienta
s Crohnovou chorobou. Cílem naší práce bylo zjistit vedomosti pacientu v souvislosti s
jejich onemocnením. Urcit, zda se pacient snaží dodržovat správný životní styl a také
zmapovat edukacní proces podávaný sestrou na gastroenterologickém oddelní lužkové i
ambulantní cásti. Pro naplnení cílu jsme si zvolili pet následujících výzkumných otázek.
Jaká je edukacní realita ve vzdelávání pacientu na zdravotnickém pracovišti? Jaké jsou
bariéry mezi pacientem a edukacními strategiemi, které sestra používá? Jak hodnotí
sestry spolupráci pacientu v rámci edukacního procesu? Jaké metody sestra používá pri
edukacním procesu? Co pacienti postrádají pri edukaci sestrou?
K realizaci výzkumného šetrení jsme zvolili kvalitativní prístup pomocí polostrukturovaného
rozhovoru. Výzkumný vzorek tvorí 6 probandu s diagnostikovanou Crohnovou
chorobou. Dalších 6 probandu vykonává zamestnání v oboru všeobecná sestra na gastroenterologickém
oddelní lužkové nebo ambulantní cásti. Výsledky výzkumného šetrení
ukázaly, že znalosti a dovednosti v oblasti Crohnovy choroby jsou v námi osloveném
výzkumném vzorku nedostacující. Výzkumné šetrení dále odhalilo problém v souvislosti
s edukací pacientu s Crohnovou chorobou. Sestry provádí edukaci o Crohnove chorobe
jen v malém rozsahu a pouze v nekterých oblastech. Naše výzkumné šetrení otevírá
prostor pro hlubší výzkumy zamerené na znalosti pacientu s Crohnovou chorobou a
postavení sestry v rámci zvyšování kvality edukace.