Role Salesiánského střediska mládeže a trávení volného času dětí
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá otázkou, jaká je role Salesiánského střediska mládeže v trávení volného času dětí v Českých Budějovicích.
Hlavním cílem této práce je zjistit jaké volnočasové aktivity Salesiánské středisko mládeže poskytuje, a jaké volnočasové aktivity dětí preferují. Dalším cílem je také zjistit motivaci dětí, kteří přichází na volnočasové programy do Salesiánského střediska.
Práce je složena z teoretické a výzkumné části. Teoretická část je rozdělena do pěti podkapitol. První podkapitola se zabývá seznámením se Salesiány, a také představuje jejich zakladatele Dona Boska. Dále se tato podkapitola zabývá vznikem první Oratoře, a v neposlední řadě se také věnuje preventivnímu stylu a principům salesiánské výchovy. Druhá podkapitola se zabývá seznámením se Salesiánským střediskem mládeže v Českých Budějovicích. Třetí podkapitola se věnuje činnostem střediska. Je zde vyjmenován program volnočasových nabídek, které středisko poskytuje. Čtvrtá podkapitola definuje volný čas, jeho funkci, možnosti trávení volného času a rizika, který volný čas přináší. Poslední pátá podkapitola teoretické části se zabývá sociální prací nejen s dětmi a mládeží, ale i s rodinami v Salesiánském středisku mládeže.
Empirická část se již zabývá samotnými výsledky výzkumu. Hlavní výzkumná otázka zněla: "Jaká je role Salesiánského střediska mládeže v trávení volného času dětí?" Hlavní výzkumná otázka byla rozdělena do dvou dílčích výzkumných otázek: "Z jakého důvodu navštěvují děti Salesiánské středisko mládeže?" "V čem dětem pomáhá návštěva Salesiánského střediska mládeže?"
Pro zjištění potřebných informací byl proveden kvalitativní výzkum za použití metody dotazování, a techniky polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl zvolen s použitím kvótního účelového výběru. Komunikační partneři byli vybráni z otevřeného klubu Oratoř, ve věku 10-15 let. Výzkumný soubor byl tvořen 5 komunikačními partnery, kteří byli ochotni se na výzkumu podílet.
Výzkum proběhl ve dvou fázích. Nejdříve byl proveden předvýzkum, a poté samotný výzkum. Rozhovor byl nahráván na diktafon a doslovně přepsán. Získaná data byla vyhodnocena pomocí tzv. trsů. Výsledné údaje byly strukturovány podle jednotlivých dílčích výzkumných otázek.
Výzkum přinesl odpovědi na stanovené otázky. Bylo zjištěno, že děti navštěvují středisko, protože jim poskytuje zázemí (prostor), kde si mohou bez obav hrát, a na pracovníky se mohou kdykoliv obrátit s prosbou o radu či pomoc. Dále také dětem dává prostor pro navázání nových kamarádských vztahů, a umožňuje jim tyto vztahy prohloubit. Středisko poskytuje také pomoc ve vzdělávání, a to formou volnočasového programu Doučování.
Z výzkumu tedy vyplynulo, že role Salesiánského střediska mládeže v trávení volného času dětí je velmi důležitá. Snaží se dětem ukázat, jak smysluplně mohou trávit svůj volný čas.
Výsledky bakalářské práce mohou sloužit k další práci s dětmi a mládeží. Případně mohou být poskytnuty na setkání Národní rady Salesiánů, kde se projednávají záležitosti v oblasti práce s dětmi a mládeží.