dc.contributor.advisor | Švestková, Renata | |
dc.contributor.author | Švecová, Nikola | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:57:33Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:57:33Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-08-16 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34892 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce je zpracována na téma Dopad nového občanského zákoníku č. 89/2012 Sb., na činnost nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v Jihočeském kraji. V teoretické části se především zabývám vymezením nestátní neziskové organizace, což je pro tento účel nezbytné, dále popisuji základní pojmy vztahující se k nízkoprahovému zařízení pro děti a mládež. Jsou zde i uvedeny poskytované služby dle platné legislativy a jejich cílová skupina. Věnuji se rovněž problematice transformace občanských sdružení na vybranou právní formu, kterou si zvolila.
Praktická část obsahuje vymezené cíle a výzkumné otázky. Ve výzkumné části bakalářské práce jsem využila kvalitativní výzkum, metodu dotazování a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Prvním cílem bylo zjistit, jak se NZDM vyrovnala s povinnostmi vyplývajícími z nového občanského zákoníku. Dále jsem se zabývala tím, jaké právní formy jsou nyní nejčastěji NZDM využívány. Zařízení si mohla vybrat právní formu spolku, ústavu nebo obecně prospěšné společnosti. Cílovou skupinou pro výzkum byla NZDM v Jihočeském kraji, kterých se dopad NOZ týkal, protože ne všechna zařízení musela svou právní formu měnit. Tato změna se netýkala církve a náboženských společenství, které se řídí zákonem č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech. Tato právní forma je v NZDM nejvíce využívaná a tvoří více jak polovinu NZDM v Jihočeském kraji, kterých zde působí celkem 19. Oslovila jsem ale pouze ta zařízení, která prošla transformací právní formy, tj. byla občanským sdružením. Nakonec se výzkumu zúčastnila jen tři zařízení a vyplynulo z něj, že zařízení byla spíše "donucena" novým občanským zákoníkem ke změně právní formy a ke splnění podmínek z něho vyplývajících. Zařízení, se kterými jsem vedla rozhovor, se s "transformací" vypořádala, ale potřebovala odbornou pomoc. | cze |
dc.format | 49 | |
dc.format | 49 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Nestátní nezisková organizace | cze |
dc.subject | nízkoprahové zařízení pro děti a mládež | cze |
dc.subject | nový občanský zákoník | cze |
dc.subject | občanské sdružení | cze |
dc.subject | spolek | cze |
dc.subject | Non-state | eng |
dc.subject | non-profit making organization | eng |
dc.subject | Low-Threshold institution for children and adolescents | eng |
dc.subject | new Civil Code | eng |
dc.subject | civil society | eng |
dc.subject | citizen´s assotiation | eng |
dc.title | Dopad nového občanského zákoníku na činnost nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v Jihočeském kraji | cze |
dc.title.alternative | The Impact of the New Civil Code on the Aktivity of Low Threshold Institutions for Children and Youngsters in the Region of South Bohemia. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 51507 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis deals with an impact of a new Civil Code Act No.89/2012 Coll. On the low-threshold institutions for children and adolescents in the Region of South Bohemia. The theoretical part deals with a classification of a non-state, non-profit making organizations, which is essential for this research. Furthermore, I present basic concepts connected with a low-threshold institution for children and adolescents (LTICHA). Provided services according to valid legislation and their target group are presented here too. I also deal with a problem of a civil society transformation to a chosen legal status.
The practical part contains selected targets and survey inquires. In the survey part of the bachelor thesis I used a qualitative construction, a face-to-face method and a half-structured interview technique. The first target was to discover how a LTICHA dealt with new Civil Code (NCC) duties.
Furthermore I dealt with the most frequented legislative forms used by the LTICHA. The institutions could choose a legislative status of a voluntary group, institute or public benefit organization.
The research target group were the LTICHA in the Region of South Bohemia, which were impacted by a NCC; not every institution had to change its legislative status though. This change excluded the church and religious societies which are subjected to Act No.3/2002 Coll. About churches and religious societies. This legislative status is the most accepted one by the LTICHA and out of 19 institutions in the South of Bohemia, more than one half of these prefer this status. Only those institutions that changed their legislative status from the civil society were contacted. Eventually only three institutions participated in the survey. It appears that these institutions were "forced" to change their legislative status by a new Civil Code as well as to follow its new conditions. The questioned institutions were able to transform their status only with special help. | eng |
dc.date.accepted | 2017-09-05 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Svatoš, Roman | |