Možnost vzdělávání žáků s Dětskou mozkovou obrnou v rámci hlavního vzdělávacího proudu v rámci města České Budějovice
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá tématem možností vzdělávání dětí s DMO v hlavním vzdělávacím proudu v rámci města České Budějovice. V první, teoretické části se práce zabývá vymezení termínu DMO, jeho diagnostiku, klasifikací, či případnými léčebnými prostředky. V dalších kapitolách se hovoří o historii vzdělávání dětí s postižením a převážně o legislativě, která vzdělávání dětí s DMO v dnešní době upravuje.
Cílem práce je zmapovat možnosti a postupy při vzdělávání dětí s DMO. Zároveň se tato práce snaží zjistit názory a postoje na danou problematiku ze strany rodičů, samotných dětí a pedagogických pracovníků. Vymezeného cíle je zde dosahováno pomocí kvantitativního výzkumu. Tento výzkum byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými respondenty a nahlédnutím do dokumentace žáků. Všichni respondenti byli kontaktováni prostřednictvím ředitelů či speciálních pedagogů konkrétních škol, kterým byla zaslána písemná žádost o spolupráci. Výběrová skupina respondentů byla vybírána tak, aby její složení odpovídalo cíli práce. Rozhovory probíhaly v soukromí a individuálně bez přítomnosti dalších osob. U nezletilých respondentů se rozhovoru vždy účastnil zákonný zástupce. Všem respondentům byla prostřednictvím informovaného souhlasu zaručena anonymita, kterou vyžadovali.
Výsledky výzkumné práce slouží pouze k nastínění dané problematiky, důvodem je poměrně malé množství respondentů. Výsledkem práce je zjištění nedostatečného využívání podpůrných opatření, podle aktuální legislativy. Většina škol, které jsou do výzkumu zahrnuty teprve čekají na nová vyšetření těchto svých žáků a tím i na vyjádření SPC k možnosti čerpání podpůrných opatření. Bylo by vhodné tuto práci např. po uplynutí dvou let přehodnotit a získat nové informace o využívání podpůrných opatření a tak i možnosti vzdělávání dětí s DMO.