Možnosti a význam muzikoterapie se zaměřením na žáky základních škol speciálních
Abstrakt
Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá
vymezením pojmu muzikoterapie, historií a vývojem oboru, metodami a technikami. Dále
muzikoterapií v rámci speciální pedagogiky. Věnuje se otázce vlivu, významu a funkcím
hudby v životě člověka. Práce směřuje k přiblížení využití muzikoterapie u dětí s poruchami
autistického spektra, se středním a těžkým stupněm mentální retardace a kombinovaným
postižením v České republice. Shrnuje terapeutické funkce hudby a možné typy a metody
terapie aplikované v muzikoterapeutické praxi.
Praktická část obsahuje dvě případové studie, žáků základních škol speciálních docházejících
na skupinovou muzikoterapii v centru pro osoby s poruchami autistického spektra v Českých
Budějovicích.
Práce dále zahrnuje metodický popis tohoto projektu, konkrétně analýzu dokumentů,
rozhovory a záznamy ze zúčastněných pozorování na muzikoterapeutických setkáních. Cílem
bakalářské práce je kompletovat teoretické poznání vymezeného tématu práce, a na jeho
podkladě popsat a zjistit vliv muzikoterapie na oblast prožívání u žáků se středně těžkou a
těžkou mentální retardací. V designu případové studie je blíže operacionalizovaná oblast, na
kterou je zaměřeno výzkumné šetření v praktické části práce.