Využití metody Snoezelen v procesu edukace žáků základní školy speciální
Abstrakt
Tématem bakalářské práce je metoda Snoezelen v souvislostech s procesem edukace žáků na základní škole speciální. Edukační proces tvoří součást života každého jedince a využívání alternativních způsobů intervence ve vzdělávání je často diskutovaným tématem, zejména pak se zaměřením na žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
Teoretická část práce uvádí základní informace o mentální retardaci a podchycuje terminologické vymezení. Věnuje se klasifikaci mentální retardace, charakterizuje specifika osobnosti jedince s mentální retardací, tzn., popisuje průvodní jevy mentální retardace se zaměřením na osoby se střední a těžkou mentální retardací. Další část pojednává o procesu edukace žáků na základní škole speciální. Charakterizuje tento proces nejen z hlediska legislativního rámce, ale také z hlediska terapeutických přístupů a metod, které lze při vzdělávání využít. Poslední kapitola teoretické části se zabývá již samotnou metodou Snoezelen a jejím využitím. Popisuje historii i současnost, zmiňuje také požadavky pro budoucnost. Dále je zde zpracována část popisující základní schémata a zásady využívání metody Snoezelen a samotný prostor Snoezelenu.
Empirická část přináší seznámení s obsahem kurikulárních dokumentů základní školy speciální, jimiž jsou rámcový a školní vzdělávací program. Z hlediska školního vzdělávacího programu pak zejména té části, která se zabývá vzdělávací oblastí "Člověk a jeho svět", realizovanou vzdělávacím oborem Smyslová výchova. Současně se zaměřuje také na soubor pedagogických dokumentů, kterými jsou katalogové listy záměrně zvolených žáků. Seznámení je uskutečněno formou obsahové analýzy. Technika pozorování je využita k evaluaci efektivity vzdělávací jednotky předmětové oblasti "Člověk a jeho svět" realizovanou vzdělávacím oborem Smyslová výchova ve speciálním prostředí Snoezelen místnosti. Zjišťuje také přínos speciálního prostředí Snoezelen místnosti pro rozvoj kompetencí v již zmíněné předmětové oblasti a vzdělávacím oboru. Třetí a poslední využitou technikou sběru dat jsou polostrukturované rozhovory. Tato technika má za cíl představit metodu Snoezelen v souvislostech s potřebami žáků základní školy speciální se zaměřením na cílovou skupinu žáků se střední a těžkou mentální retardací a zjistit přínos speciálního prostředí Snoezelen místnosti pro rozvoj kompetencí z pohledu vedení školy a pedagogických pracovníků.
Dílčím cílem bylo zpracování návrhu metodického postupu vzdělávacího oboru Smyslová výchova pro speciální prostředí Snoezelen místnosti, který by mohl sloužit jako zdroj inspirace pro cílenou podpůrně - pedagogickou činnost v rámci místnosti Snoezelen.
Na základě šetření bylo zjištěno, že koncept Snoezelen má své pozorovatelné přínosy a pozitiva. V jedné promyšleně připravené Snoezelen jednotce, s respektováním individuálních potřeb žáka, lze účinně rozvíjet všechny klíčové kompetence vzdělávacího oboru současně, v propojení s tematickým plánem výuky a pro žáky v nevšedním multismyslovém prostředí.