Inkluzivní vzdělávání z pohledu učitelů na vybraných základních školách v České republice
Abstrakt
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. V teoretické části je cílem práce popsat principy inkluzivní vzdělávání, postoje a názory českých a světových odborníků na inkluzivní vzdělávání, popsat učitelskou profesi, myšlení učitele a profesní kompetence a nakonec samotného žáka s postižením a podpůrná opatření, která inkluzivní vzdělávání doprovázejí. Je rozdělena do tří kapitol. První kapitola, která se nazývá Principy inkluzivního vzdělávání je členěna do dvou podkapitol, a to Vysvětlení pojmu inkluze a integrace a Pohledy odborníků na inkluzivní vzdělávání. Druhá kapitola Učitel je rozdělena do tří podkapitol Učitelská profese a její problematika, Učitelovo pedagogické myšlení a Kompetence učitele v inkluzivním vzdělávání. Třetí kapitola Žák s postižením a jeho podpůrná a institucionální zajištění je členitější a je rozdělena do sedmi následujících podkapitol Žák s postižením, Vyhláška upravující počet žáků ve třídě, Pedagogicko-psychologická poradna, Speciálně pedagogické centrum, Školní poradenské pracoviště, Individuální vzdělávací plán a Asistent pedagoga. V empirické části je cílem zjistit názory a postoje vybraných učitelů základních škol na inkluzivní vzdělávání. Bylo vytvořeno 11 výzkumných otázek, na které učitelé pomocí kvalitativní strategie, konkrétně polostrukturovanými rozhovory, odpovídali. Rozhovory byly jednotlivě uskutečněny s osmi učiteli vybraných základních škol v České republice. Obsahovaly 34 otázek. Po provedení byly přepsány, následně analyzovány a vyhodnoceny. Empirická část obsahuje výzkumné metody a otázky, charakteristiku dotazovaných učitelů a kapitoly obsahující odpovědi na výzkumné otázky.