Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMachová, Alena
dc.contributor.authorViktorínová, Petra
dc.date.accessioned2021-12-08T13:58:48Z
dc.date.available2021-12-08T13:58:48Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34933
dc.description.abstractBakalářská práce pojednává o tématu "Význam edukace v péči o novorozence z pohledu prvorodičky". Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na problematiku edukace, kde jsou popsány hlavní pojmy edukace, metody a formy a dále edukační proces. Práce také vysvětluje pojem fyziologický novorozenec a péči o něj, především tedy péči v systému rooming-in a propuštění do domácí péče. V praktické části je stanoveno několik cílů bakalářské práce. Jako první cíl je zjistit, jak jsou ženy prvorodičky edukovány v péči o novorozence a následně zmapovat a zhodnotit postup edukace u prvorodiček dětskými sestrami a porodními asistentkami v péči o novorozence. Na základě těchto cílů byly sestaveny tyto výzkumné otázky: "Jaká je úroveň edukace dětskými sestrami a porodními asistentkami? Jaký je rozsah edukace žen v péči o novorozence? Jakým způsobem jsou ženy edukovány v péči o novorozence?" Výzkumné šetření probíhalo formou kvalitativního výzkumu, kdy se data sbírala pomocí metody dotazování a techniky hloubkového rozhovoru.Výzkumné šetření probíhalo během dubna roku 2017. Data byla následně zpracována do počítače a analyzována metodou otevřeného kódování. Během výzkumného šetření se pracovalo s jedním výzkumným souborem, a to se ženami prvorodičkami v období šestinedělí. Na základě analyzování byly vyhodnoceny 4 kategorie ve skupině žen prvorodiček v období šestinedělí (Informovanost před porodem, Rozsah edukace, Způsob edukace a Úroveň edukace). K jednotlivým kategoriím byly vytvořeny podkategorie. Jednotlivé kategorie a podkategorie jsou zpracovány do přehledných schémat. Z výsledků vyplývá, že edukace je poměrně na dobré úrovni. Je jasné, že v dnešní době ženy hodně využívají internet. Co se týče samotné edukace, bylo zjištěno, že ženy jsou edukovány ve všech oblastech péče o novorozence, jako je kojení, přebalování a koupání, někde oblast manipulace vysvětlují samostatně, některé sestry zahrnou manipulaci do jiné oblasti. Sestry většinou edukují ženu individuálně, ale pokud se sejdou na pokoji dvě ženy, probíhá edukace hromadně a ukázky se provádějí na jednom novorozenci. V rámci edukace jsou ženám poskytnuty tištěné materiály, různé informační letáčky a brožury. Prokázalo se, že edukace je prováděna nejčastěji metodou výkladu s ukázkou, kde sestra při ukázce zároveň vysvětluje zásady konkrétního výkonu. V rámci výzkumu se neprojevila žádná velká nespokojenost. Myslím si, že pro každou prvorodičku musí mít edukace určitý význam, obzvlášť pokud informace před porodem žádné nemá, a tedy vůbec neví, co péče o novorozence obnáší. Na základě zpracování práce byl vytvořen edukační plán.cze
dc.format55 s.
dc.format55 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectEdukacecze
dc.subjectpéčecze
dc.subjectnovorozeneccze
dc.subjectprvorodičkacze
dc.subjecteducationeng
dc.subjectcareeng
dc.subjecta newborneng
dc.subjecta primiparaeng
dc.titleVýznam edukace v péči o novorozence z pohledu prvorodičkycze
dc.title.alternativeThe importace of education in the care of the newborn from the primipara's point of vieweng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag51824
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis deals with the topic toled "The importace of education in the care of the newborn from the primipara's point of view". The thesis is dividend into two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part is focused on the isme of education, where the main concepts of education, methods and forms are described, as well as the educational process. The thesis also explains the koncept of physiological newborn and its care especially in the rooming-in and home care system. In the practical part, there several goals of the thesis are determined. The first objektive is to find out how primiparas are educated in newborn care, and then to map and evaluace the process of primipara's education by nurses and midwives in the care of the newborn. Based on these objectives, the following research questions have been drawn up: "What is the level of education by nurses and midwives? What is the extent of women's education in neonatal care? How educated are women in newborn care? " The research was carried out in the form of qualitative research, hen the data were collected using the interviewing method and the depth-interview technique. The research was conducted in April 2017. The data were subsequently processed on the computer and analyzed by open encoding. During the research, there one research group of primiparas in the puerperium was being worked with. On the basis of the analysis, four categories were evaluated in the group of primiparas during the puerperium period (Pre-Child Awareness, Scope of Education, Method of Education and Level of Education). Subcategories have been created for each category. Individual categories and subcategories are processed into organized schemes. The results show that education is relativem good. It is clear that today women use the Internet a lot. In terms of education it self, it has been found that women are educated in all areas of neonatal care such as breastfeeding, diapering and bathing. Somewhere the manipulation is explained by nurses separately, on the other hand, some of them involve manipulation in another area. Nurses usually educate a woman individually, but hen two women are in one room, they are educated together and the show is done on one newborn. Within the framework of education, women are provided with printed materials, variol leaflets and brochures. It has been shown that education is most frequently done by the method of interpretation with a sample, where the nurse at the same time explains the principles of particular performance. There was no great dissatisfaction with the research. I think that for every primipara, education has to be somehow important, especially if she does not have any informatik before the childbirth and therefore does not know how to take care of the newborn. An educational plan was created and it was based on this thesis.eng
dc.date.accepted2017-06-02
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSchwarzová, Lucie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam