dc.contributor.advisor | Kadlec, Jaromír | |
dc.contributor.author | Kluiber, Petr | |
dc.date.accessioned | 2021-12-09T06:55:41Z | |
dc.date.available | 2021-12-09T06:55:41Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2015-04-24 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/35075 | |
dc.description.abstract | Mléko a mléčná výživa jsou důležitou součástí racionální výživy dětí. Mléko obsahuje snadno vstřebatelné bílkoviny potřebné pro růst, vývoj a obnovu tkání. Mléčný tuk je, mimo jiné, bohatým zdrojem vitaminů a sacharidy pohotovým zdrojem energie. Mléko dále obsahuje množství minerálních látek, ze kterých je největší význam přikládán vápníku. Vzhledem k rizikům, plynoucím z nedostatečného příjmu vápníku, se tento fakt zohledňuje ve školním stravování. Vlivu školního stravování na zdravotní stav a další vývoj dětí je kladen veliký význam ve všech zemích EU. Regulace školního stravování se však v jednotlivých zemích liší. Od nezávazných vládních doporučení, která řeší například velikost porcí nebo nabízená jídla přes úplné zákazy některých produktů až po celostátní systém norem, jaký je např. v ČR, kde každá školní jídelna je povinna dodržovat normy tzv. "spotřebního koše". Vedle školního stravování existují projekty podporující spotřebu mléka a mléčných výrobků. Nejvýznamnější z nich je program Školní mléko, v ČR realizován od roku 1996 prostřednictvím společnosti Laktea, která ve spolupráci se školami obnovila dodávání mléka a mléčných výrobků dětem. V roce 1999 získalo Školní mléko státní podporu a po vstupu do EU a získání unijní podpory se pak začal naplno rozvíjet. Vzhledem k rostoucímu zájmu, kdy na počátku bylo zapojeno 426 škol, oproti dnešnímu počtu 3000 subjektů, lze říci, že projekt je úspěšný a žádoucí. Akce Školní mléko je obdobně realizována i v dalších zemích EU, přičemž si jednotlivé členské státy mohou samy zvolit, na které výrobky ze seznamu EU budou čerpat dotace a mají možnost si podle vlastních potřeb tento program přizpůsobit. Mimo to, mají státy možnost podporovat Školní mléko i z dalších prostředků, mohou poskytovat mléko buď za plnou cenu, dotované nebo zdarma. Rovněž mají právo upravit obsah některých složek mléka nebo mléčných výrobků, například snížit obsah tuku. | cze |
dc.format | 52 s. | |
dc.format | 52 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | mléko | cze |
dc.subject | mléčné výrobky | cze |
dc.subject | výživa dětí | cze |
dc.subject | školní stravování | cze |
dc.subject | školní mléko | cze |
dc.subject | milk | eng |
dc.subject | milk products | eng |
dc.subject | nutrition of children | eng |
dc.subject | school catering | eng |
dc.subject | school milk | eng |
dc.title | Mléčná výživa ve školských zařízeních v ČR a EU | cze |
dc.title.alternative | Milk food at school organizations in the Czech Republic and EU | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 32356 | |
dc.description.abstract-translated | Milk and milk nutrition are an important part of the balanced diet for children. Milk contains proteins, which are easy to absorb and which are necessary for growth, development and the renewal of tissues. The fat contained in milk is a rich source of vitamins and carbohydrates, which are an easily available source of energy. What is more, milk also contains a number of minerals, out of which calcium is assigned the greatest importance. Because of the dangers caused by the insufficient intake of calcium, this fact is being taken in account in school catering. The impact of the school catering on the health and further development of children is considered largely important in all the EU coutries. However, the regulations of school catering are different in each country. These regulations range from non-biding governmental recom-mendations on the size of portions or meals offered to the full restrictions of certain products and the national system of standards, which are to be found for example in the Czech republic, where every school canteen has to follow the standards of the so called "basket of consumer goods". Apart from school catering, there are projects which support the consumption of milk and milk products. The most significant of these projects in the Czech republic is the project School milk. It has been implemented in 1996 and it is run by Laktea company, which restarted the supply of milk and milk products to children in cooperation with schools. The School milk project won the support of the Czech goverment in 1999 and, after joining the EU, the project has started develeping fully. The project School milk can be considered successful and desirable as it started with 426 participating school, but there are 3000 schools involved in it today. Similar projects are running in many other EU countries, where each member country can choose for themselves for which products from the EU list they will get the funding. They also have the opportunity to change their projects depending on their needs. Apart form this, the participating countries can support the project with other resources and can provide the milk for full price, partially subsidized or for free. Equallly, they have the right to change to containt of certain milk components, such as to lower the percentage of fat. | eng |
dc.date.accepted | 2016-06-01 | |
dc.description.department | Zemědělská fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Agropodnikání | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zemědělská fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Zemědělství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |