Analýza konkurence na spotřebitelském trhu s vybranou komoditou
Abstrakt
Pro analyzování trhu z hlediska možnosti výběru léků z pohledu spotřebitele jsem pro svou práci použila porovnání zjištěných dat od Sdružení obrany spotřebitelů a vlastní marketingový výzkum. Jako další mi pomohl pro zmapování konkurenčního prostředí na trhu Porterův model pěti sil. V závěru jsem se snažila analyzovat trh z hlediska ochrany spotřebitele.
Po zhodnocení těchto výše uvedených analýz jsem usoudila, že konkurence mezi léky Panadol a Paralen spočívá především v ceně. Respondenti také uváděli, že nejčastěji si léky kupují z důvodu předchozí dobré zkušenosti nebo doporučení od lékaře. Další možností jak si na trhu zejména konkurovat je v dosažitelnosti lékárny, ochotě personálu, ceně a rozsahu sortimentu.
Důvody, které mohou Panadol a Paralen ohrozit je velký tržní podíl Ibalginu, celkově trh s léčivy ohrožuje vstup generických léků na trh a možnost nákupu léků i na jiných místech než v lékárnách.
Konkurenční prostředí z hlediska ochrany spotřebitelů má především tyto problémy: není možnost nákupu léků mimo lékárnu, značně neprůhledný je systém financování a je problém se stanovováním úhrad od zdravotních pojišťoven.