Aplikace nových legislativních předpisů v označování potravin a výrobků z nich v České republice
Abstrakt
Označování potravin poskytuje spotřebitelům jednoduché, srozumitelné a konzistentní informace o nakupovaných potravinách, které jim umožní činit moudrá rozhodnutí. Potravinářské obaly obsahují spojení mezi zemědělskými komoditami a jedlými formami potravin známé spotřebitelům. Značení se chová jako tichý prodavač přes výrazné značky, stejně jako usnadňuje identifikaci v systému čárových kódů. Cílem této práce je porovnat potravinářské výrobky z různých sektorů potravinářského průmyslu z pohledu aktuálně platné legislativy Evropského společenství a České republiky. Porovnáním vybraných potravinářských výrobků prodávaných v České republice a v Belgii na základě informací na etiketách bylo zjištěno, že všechny vzorky odpovídaly aktuálně platné legislativě. Zaznamenány byly některé místní rozdíly, např. u mletého masa prodávaného v Belgii byla uvedena 4 certifikační loga, v České republice je naopak u šunky či baleného salámu navíc uváděn obsah masa. Dotazníkového šetření ukázalo, že se spotřebitelé při nákupu potravin většinou řídí podle informací na etiketách, rozdílně se při nákupu potravin a sledování informací na etiketách chovají ženy a muži, dále se projevuje i věk a vzdělání respondentů, naopak státní příslušnost v tomto případě téměř nerozhoduje. Z výsledků vyplývá, že potravinovým obalům a informacím na jejich etiketách je potřeba věnovat náležitou pozornost, a to jak z pohledu spotřebitele, tak z pohledu výrobce potravinářských produktů.