Verbální a neverbální prostředky persvaze na českých a německých billboardech
Abstrakt
Cílem diplomové práce je konfrontace verbálních a neverbálních prostředků persvaze na českých a německých billboardech. Práce porovnává zastoupení a frekvenci těchto prostředků na reklamách obou zemí. Úkolem práce je také zjistit, zda venkovní reklama může odrážet hodnoty a úroveň společnosti.
Práce je rozdělena do tří kapitol. První se věnuje billboardu jako médiu venkovní reklamy. Tato část přináší přehled legislativních ustanovení jak v České republice, tak i v Německu. Zároveň se zabývá aktuálními kauzami z oblasti venkovní reklamy.
Druhá kapitola obsahuje shrnutí dosavadních poznatků o pervazi a jejích prostředcích. Jsou zde také konfrontovány možnosti užití jazykových prostředků v českém a německém jazyce.
Obsahem nejdůležitější a zároveň poslední kapitoly je analýza získaného materiálu, jenž se stal východiskem této práce. Materiálová databáze je tvořena 30 českými a 30 německými billboardy, jež byly vyfotografovány na území Jihočeského kraje a Dolního Bavorska. Cílem bylo vytvořit reprezentativní vzorek současné outdoorové reklamy obou zemí.
Práce se zaměřuje nejdříve na prostředky verbální, jež jsou rozděleny dle jazykových rovin na prostředky fonetické, slovotvorné, syntaktické a lexikální. Z neverbálních složek billboardů je blíže zkoumána typografie, barva a obraz. Jelikož je reklama sdělení komplexní, zabývá se práce i interakcí obrazu a textu.