Národní program podpory jakosti - Česká kvalita
Abstract
Program Česká kvalita vznikl v červnu roku 2002 na podporu prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb, jehož hlavním cílem je zviditelnit tyto produkty a tím zlepšit orientaci spotřebitelů při jejich nákupech.
Základním principem Programu Česká kvalita je to, že neexistuje jediná podporovaná značka kvality, ale že je vytvořen program, který umožňuje, aby se na trhu objevilo libovolné množství značek kvality, jejichž podstata je založena na objektivním ověřování kvality výrobků a služeb třetí nezávislou stranou.
Hlavním cílem této diplomové práce je analýza efektivnosti Programu Česká kvalita. Práce je zaměřena na problematiku získávání značek kvality, přiblížení postupu, kterým podnik značky získává, zahrnuje také zhodnocení přínosů, které značky kvality a Program Česká kvalita podniku přináší a náklady spojené s certifikací. Analýza se opírá o výsledky dotazníkového průzkumu prováděného u výrobců, kteří označují své výrobky vybranými značkami kvality a logem Programu CzQ (Czech Made, QZ, Žirafa).
Z výsledku dotazníkového šetření vyplynula důležitost a význam Programu Česká kvalita, ale také určitá nespokojenost s minimálním vlivem tohoto programu na spotřebitele. Dotazovaní výrobci se shodují v názoru, že je to dáno především nízkou úrovní propagace i podpory státu, která by motivovala spotřebitele ke koupi výrobků označených těmito značkami.