UTZ produkce jako alternativa fairtrade
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá certifikačním programem UTZ Certified, který představuje určitou alternativu systému fair trade. UTZ patří k celosvětově největším programům na podporu trvalé udržitelnosti především pro kávu, kakao a čaj. Práce je rozdělena do dvou základních částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku certifikace UTZ, vymezení základních pojmů, identifikaci komodit a podmínek jejich pěstování v rámci UTZ Certified. Pozornost je věnována rovněž obchodování v rámci fair trade a příslušným standardům Fairtrade a WFTO.
Praktická část se zabývá úrovní a sortimentní skladbou současné nabídky UTZ produktů na trhu ve vybrané lokalitě a dále realizací spotřebitelského průzkumu zaměřeného na znalost a zájem o produkty UTZ a fair trade ze strany spotřebitelů.
Výsledky získané v rámci šetření v maloobchodní síti ukazují, že nabídka UTZ produktů na trhu skutečně existuje a je záležitostí především zahraničních maloobchodních řetězců, jejichž UTZ nabídku často tvoří produkty vlastních privátních značek. Nejširší nabídka UTZ produktů byla zaznamenána v maloobchodním řetězci Lidl, Albert a Kaufland. V nabídce jednoznačně převládají cukrovinky a čokoláda s obsahem certifikovaného UTZ kakaa.
Spotřebitelský průzkum byl realizován prostřednictvím online dotazníku a z výsledků vyplývá, že o certifikované produkty pocházející z odpovědné produkce fair trade a UTZ má zájem méně než polovina českých spotřebitelů. Značná část spotřebitelů má při nákupu problém s identifikací těchto produktů na trhu. Nejoblíbenějším fairtradovým produktem se stala káva, v případě UTZ je nejoblíbenější čokoláda. Spotřebitele vede k nákupu těchto produktů především záruka ekologické a sociální ohleduplnosti produkce, nebo také důvěra v lepší kvalitu a chuť.