Zadlužení územních samosprávných celků
Abstrakt
Cílem této diplomové práce je posoudit stav a vývoj zadluženosti územních samosprávných celků s ohledem na udržitelnost jednotlivých rozpočtů i s ohledem na udržitelnost konsolidovaných veřejných rozpočtů v České republice a návazně zhodnotit koncepci fiskálních pravidel pro územní samosprávné celky v ČR. Dále je stanovena výzkumná otázka z cíle a zní: Jsou rozpočty územních samosprávných celků faktorem vedoucím ke zhoršení, či zlepšení udržitelnosti veřejných financí? Nejprve jsou definovány pojmy související se zadlužením a regulací zadluženosti územních samosprávných celků. Součástí práce je analyzování zadluženosti všech obcí a krajů. Výpočty jsou rozděleny do dvou částí: z makro pohledu a mikro pohledu. Na základě výpočtů lze shrnout, že dluh obcí se v roce 2014 vyvíjel příznivě, opakem pak byl dluh krajů. Nejvíce problematické jsou kategorie obcí s 200 obyvateli a poté města s více než 100 001 obyvateli. Dluh územních samospráv má ovšem na veřejném dluhu jen necelých sedm procent. Z těchto výsledků lze udělat závěr a odpovědět na výzkumnou otázku, že rozpočty územních samosprávných celků jsou faktorem vedoucím ke zlepšení udržitelnosti veřejných financí. Obecně lze říci, že se veřejné finance v České republice jeví jako udržitelné. Poměr veřejného dluhu k HDP klesá a je hluboko pod 60 %. Jediným možným problémem se jeví dluh krajů. Jejich dluh neustále roste, avšak v porovnání s celkovým veřejným dluhem je stále zanedbatelný.