Nové technologie v obchodě
Abstrakt
Ve své bakalářské práci jsem měla za cíl zhodnotit současné moderní technologie, používané jak na území České republiky, tak i v zahraničí, a následně na základě získaných dat zpracovat doporučení pro maloobchodníky ohledně jejich uplatnění v českých obchodních organizacích. V literárním přehledu jsem se zaměřila na studium teoretických podkladů, konkrétně na studium moderních technologií a na jejich vývoj v oblasti obchodního podnikání. Definovala jsem základní pojmy, jako jsou technologie, inovace, inovační činnost, maloobchod, maloobchodní technologie apod. Byly zde také prezentovány informace o evoluci maloobchodních technologií, jejich významu a vlivu. Pro uskutečnění stanoveného cíle jsem nejprve provedla případovou studii v maloobchodním řetězci Globus ČR, která mi pomohla hlouběji prozkoumat problematiku dvou vybraných technologií (technologie self-scanning a platební technologie) a následně zpracovat doporučení pro české maloobchodní subjekty. V následující části jsem vybrané technologie, které byly zkoumané v literární rešerši, kategorizovala do tří skupin. První skupina byla zaměřena na technologie, které usnadňují manipulaci se zbožím, druhá skupina byla věnována platebním technologiím a poslední skupina byla zacílena na technologie, které přidávají hodnotu pro zákazníky. V tabulkách jsem shrnula klady a zápory moderních technologií, jejich využití jak v České republice, tak i v zahraničí, a v poslední řadě náročnost implementace daných technologií v obchodní činnosti. Výše uvedené informace mi pomohly při vypracování návrhů pro české maloobchodníky. Na základě analýzy současného stavu moderních technologií používaných v oblasti maloobchodu českým maloobchodníkům bylo doporučeno investovat peníze do technologií samoobslužných pokladen, Scan&Go, iBeacon, pořídit bezkontaktní platební terminály, zavést digitální média a platební službu MasterPass. Českým maloobchodníkům bylo také doporučeno, aby se více zabývali inovacemi v maloobchodě, aby sledovali nejnovější trendy na mezinárodním trhu a rozhodně do nich investovali.