Dítě se zrakovým postižením v běžné mateřské škole z pohledu pedagogů
Abstrakt
Téma bakalářské práce se nazývá: "Dítě se zrakovým postižením v běžné mateřské škole z pohledu pedagogů." Cílem bakalářské práce je hloubková analýza připravenosti běžných mateřských škol na přijetí dítěte se zrakovým postižením. V rámci šetření je zjišťováno, co pedagogům chybí pro řádnou výuku nebo rozvoj dítěte se zrakovým postižením, zda se jim nedostává například určitých didaktických nebo kompenzačních pomůcek pro výuku dítěte se zrakovým postižením, zda potřebují další podporu, popř. v jaké formě. V teoretické části je definované zrakové postižení, klasifikována nejčastější zraková postižení dětí v předškolním věku, dále problematika zrakových vad, vývoj zrakového vnímání u dětí do šesti let. Dále je zde popsáno použití kompenzačních a didaktických pomůcek. Součástí teoretické části je nastíněna i problematika inkluze z hlediska legislativy, také přehledný soupis poradenských zařízení. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu. Je použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy vybraných běžných mateřských škol, v Jihočeském kraji, převážně z okresu českobudějovického. Respondentky pracovaly ve státních mateřských školách a v jedné soukromé. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že respondentky se na přijetí dítěte se zrakovým postižením nijak nepřipravují, hlavně kvůli tomu, že řeší aktuální problémy z prostředí mateřské školy (např. adaptace dvou letých dětí). Respondentky, které dítě se zrakovým postižením měly ve své třídě, se připravovaly četbou odborné literatury, rozhovory s rodiči dítěte a vyhledáváním informací na internetu. Děti se zrakovým postižením neměly velké problémy se začleněním do běžné mateřské školy. Dále bylo zjištěno, že respondentky inkluzi považují za nedomyšlenou, zejména kvůli vysokému počtu dětí ve třídě, individuálnímu přístupu a nedostatku kvalifikovaných asistentů.