Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMalinovská, Olga
dc.contributor.authorŠmitmajerová, Šárka
dc.date.accessioned2022-03-08T13:57:51Z
dc.date.available2022-03-08T13:57:51Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-03-20
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/38093
dc.description.abstractTéma bakalářské práce se nazývá: "Dítě se zrakovým postižením v běžné mateřské škole z pohledu pedagogů." Cílem bakalářské práce je hloubková analýza připravenosti běžných mateřských škol na přijetí dítěte se zrakovým postižením. V rámci šetření je zjišťováno, co pedagogům chybí pro řádnou výuku nebo rozvoj dítěte se zrakovým postižením, zda se jim nedostává například určitých didaktických nebo kompenzačních pomůcek pro výuku dítěte se zrakovým postižením, zda potřebují další podporu, popř. v jaké formě. V teoretické části je definované zrakové postižení, klasifikována nejčastější zraková postižení dětí v předškolním věku, dále problematika zrakových vad, vývoj zrakového vnímání u dětí do šesti let. Dále je zde popsáno použití kompenzačních a didaktických pomůcek. Součástí teoretické části je nastíněna i problematika inkluze z hlediska legislativy, také přehledný soupis poradenských zařízení. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu. Je použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy vybraných běžných mateřských škol, v Jihočeském kraji, převážně z okresu českobudějovického. Respondentky pracovaly ve státních mateřských školách a v jedné soukromé. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že respondentky se na přijetí dítěte se zrakovým postižením nijak nepřipravují, hlavně kvůli tomu, že řeší aktuální problémy z prostředí mateřské školy (např. adaptace dvou letých dětí). Respondentky, které dítě se zrakovým postižením měly ve své třídě, se připravovaly četbou odborné literatury, rozhovory s rodiči dítěte a vyhledáváním informací na internetu. Děti se zrakovým postižením neměly velké problémy se začleněním do běžné mateřské školy. Dále bylo zjištěno, že respondentky inkluzi považují za nedomyšlenou, zejména kvůli vysokému počtu dětí ve třídě, individuálnímu přístupu a nedostatku kvalifikovaných asistentů.cze
dc.format62 s. (94 317 znaků).
dc.format62 s. (94 317 znaků).
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDítě se zrakovým postiženímcze
dc.subjectběžná mateřská školacze
dc.subjectinkluzecze
dc.subjectporadenství.cze
dc.subjectA child with a visual impairmenteng
dc.subjecta common nursery schooleng
dc.subjectan inclusioneng
dc.subjectconsulting.eng
dc.titleDítě se zrakovým postižením v běžné mateřské škole z pohledu pedagogůcze
dc.title.alternativeChild with visual impairment in a mainstream kindergarten from the perspective of teacherseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag50560
dc.description.abstract-translatedThe topic of my bachelor´s work is called: "A child with a visual impairment in a common nursery school as viewed by teachers." The aim of the work is a detailed analysis of the common nursery schools´ preparedness for an acceptation of a child with a visual impairment. Within the analysis, it has been found out what the tecahers have been missing for the education or development of such impaired children, whether they have been lacking certain tools, didactic or compensational, whether the have been in a need of other support, and if so, what kind of support would that be. There in the theoretical part the visual impairment is defined, the most common visual impairments of pre-school children are classified as well as the view of the visual impartments issue as a whole is, and the development of the visual perception of children of up to the age of six. Further on, the usage of didactic and compensational tools is being described there. The issue of inclusion from the purview of our legislation as well as a clear list of consultancy services are also a part of the theoretical part. The practical part is based on a qualitative research. The method of semi-structured dialogues with teachers of selected common nursery schools in the South Bohemian region, mainly the České Budějovice area, has been used. The respondents have been working in public nursery schools and in one private. As the research has shown, the respondents have not been preparing for the acceptance of a child with a visual impairment, mainly for reasons of their common daily issues they have been solving (e.g. the adaptation of small, two-year-old children). Those who have had such a child in their class have been preparing for such situations by reading learnt literature pieces, having dialogues with the children´s parents and searching for relevant information on the internet. The children with visual impairments have had no more serious problems with socializing in the common nursery school. The research has further shown that the respondents consider the inclusion ill-considered, mainly due to a high number of children in classes, a needed individual approach and a lack of qualified assistants.eng
dc.date.accepted2018-04-19
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineUčitelství pro mateřské školycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace v pedagogicecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHavlisová, Helena


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam