Pověsti Podblanicka v předškolním vzdělávání
Abstrakt
Obsahem mé bakalářské práce je teoretické a následně praktické zpracování pověstí Podblanicka v předškolním vzdělávání. V úvodu mé práce Vás stručně seznámím se zásadními momenty historie blanické krajiny, ale především tradovanými událostmi a charakteristikou městyse Louňovice pod Blaníkem, které se bezprostředně týkají zvoleného tématu. Pro efektivní a kvalitní práci s dětmi je nezbytné pochopení všech širších souvislostí tohoto regionu. Environmentální výchova v mateřské škole je v krajině chráněné krajinné oblasti Blaník zásadní a výchozí. Je to každodenní součást života všech zdejších občanů a dětí. Proto, aby byl zdejší život plnohodnotný, smysluplný a kulturně vyspělý je třeba už v dětech od útlého věku vzbuzovat zájem a budovat zdravý vztah k tomuto místu. Poznatky a hodnoty, které si děti osvojují, jsou stavěné na vlastních prožitcích a zkušenostech se zdejší kulturou i biotopy. Při práci s dětmi stavím na tom, co již děti znají, co je jim přirozené a teprve pak se prožitkovým učením a zážitkovou pedagogikou snažím o oslovení všech i jednotlivců této skupiny. Motivace dětí k různým činnostem vždy koresponduje s tradicemi zdejší kulturní společnosti i pověstmi jako takovými. Cílem vzdělávání předškolních dětí je osvojení si hodnot důležitých pro tento kraj. Děti vedu k vlastní odpovědnosti za své činy vzhledem ke krajině či jednotlivým biotopům, ale také k sounáležitosti s okolím. Při některých výukových aktivitách je nezbytná spolupráce s místními spolky, sdruženími i organizacemi. Tím dochází k nenásilnému a přirozenému propojování zmíněných organizací a životem ve škole. Vytváří se tak zdravá komunita lidí různých věkových skupin i různých zájmů. Všichni by však měli mít jeden společný cíl a to udržet a uchovat zdejší krásnou přírodu i kulturní bohatství pro další generace.