Příběh jako cesta k rozvoji řeči u dětí předškolního věku
Abstrakt
Tématem bakalářské práce je příběh a jeho význam v životě předškolního dítěte v souvislosti s rozvojem řeči. Příběhy jsou součástí každého z nás. Životy nás všech, dospělých i dětí, se skládají z drobných příběhů. A lidé mají přirozenou potřebu se se svými příběhy svěřovat. Záleží tedy na nás, na učitelích, zda a jak zapojíme příběhy do předškolního vzdělávání. Já jsem přesvědčena o tom, že příběh je jedním z nejvhodnějších prostředků, jak dítě motivovat k přirozenému a nenásilnému rozvoji řeči. Zda využijeme reálné příběhy nebo příběhy pohádkové, které jsou předškolním dětem velmi blízké, záleží pouze na nás. Cílem této bakalářské práce je poukázat na možnosti práce s příběhem, jehož pomocí můžeme rozvíjet řečové schopnosti u dětí předškolního věku. V teoretické části se zabývám vývojem řeči z pohledu vývojové psychologie a možnostmi jeho podpory v rámci předškolního vzdělávání. Dále zmíním příběh jako literární útvar, upozorním na jeho znaky a význam pro předškolní dítě a poukáži na možnosti práce s příběhem k maximální podpoře rozvoje řečových schopností. V praktické části naplánuji projekt zaměřený na rozvoj řeči pomocí příběhů, zrealizuji ho v praxi a vyhodnotím naplnění cílů.