Volná hra a předškolní věk
Abstrakt
Anotace
Cílem bakalářské práce je upozornit na význam volné hry jakožto jedné z nejpřirozenějších aktivit dítěte předškolního věku, která umožňuje jeho rozvoj a vývin po všech stránkách, a zároveň na možnosti jejího využití v mateřské škole. Bakalářská
práce tvoří dvě části, a to teoretickou a praktickou. Teoretická část je změřena na hru obecně a vymezuje pojem volná (také
spontánní) hra v širším spektru různých teoretických pohledů. Praktická část analyzuje prostor, který volné hře věnují mateřské školy, a vyhodnocuje tento stav ve vztahu k poznatkům získaným v teoretické části. Je využita metoda akčního výzkumu, kdy v rámci šetření byly při hře celý den pozorovány kolektivy pěti tříd ve třech předškolních zařízeních. Výsledky pozorování poukazují na rozdíly v časové dotaci věnované volné hře v rámci jednotlivých zařízení a zároveň na specifika volné hry v rámci jednotlivých věkových kategorií.