Rytmicko-pohybová výchova u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Abstrakt
Hlavním tématem této bakalářské práce je využití rytmicko-pohybové výchovy v předškolním vzdělávání dětí se sluchovým postižením. Zabývá se novou kvalitou, která vzniká propojením hudby a pohybu. Zmíněné propojení zpřístupňuje hudbu lidem s nejrůznějším sluchovým postižením a zapojením těla do hudebních činností roste prožitek z vnímané hudby.
Teoretická část práce je zaměřena na problematiku sluchového postižení a možnosti sluchové protetiky. Představuje specifika vývoje dítěte se sluchovým postižením, způsob komunikace a vzdělávání. Dále práce uvádí vlivy hudby, pohybu a jejich vzájemného propojení na člověka.
V praktické části se popisuje průběh hudebních a pohybových činností na čtyřech předškolních pracovištích ve dvou MŠ pro sluchově postižené a ve dvou běžných MŠ, ve kterých jsou děti se sluchovým postižením integrovány. Na základě získaných informací a odborné literatury je vypracován blok rytmicko-pohybových činností, který autorka aplikovala v praxi.