Otázka čtenářského kánonu a formy recepce v literárním vzdělávání na 2. stupni ZŠ (se zaměřením na tvorbu K. H. Máchy a B. Němcové)
Abstrakt
Práce se zaměří na problematiku českého literárního kánonu a literárního odkazu jakožto
národního bohatství, přičemž si práce bude všímat zejména recepce tohoto odkazu u žáků
na druhém stupni ZŠ. Za tímto účelem byli zvoleni dva autoři Karel Hynek Mácha a
Božena Němcová. Jedná se o kanonické autory, jejich práce byla v mnoha ohledech
průkopnická a určující pro následný vývoj české literatury. Práce si klade otázku, do jaké
míry je těmto spisovatelským osobnostem přikládána důležitost v očích učitelů i žáků ZŠ.
Práce upozorní na odlišné vnímání klíčových autorů v minulosti a v dnešním kontextu.
Práce se také pokusí zjistit, jaké didaktické postupy a strategie volí pedagogové při
vyučování klíčových autorů. Dalším cílem práce je zjistit, zda učitelé využívají při
vyučování zmíněných autorů vlastní inovativní postupy, popřípadě užité formy srovnat
s dalšími možnými postupy, které by mohly přispět svou poutavou podstatou
k pozitivnímu přijetí u žáků a také k následnému prohloubení porozumění dané
problematice.