dc.contributor.advisor | Rokos, Lukáš | |
dc.contributor.author | Cihlářová, Magdaléna | |
dc.date.accessioned | 2022-03-08T14:07:44Z | |
dc.date.available | 2022-03-08T14:07:44Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-04-27 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/38386 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá neformálním formativním hodnocením, konkrétně jednou z jeho metod, kterou je poskytnutí okamžité zpětné vazby. Metody formativního hodnocení jsou v současném pojetí výuky velmi diskutované, neboť jejich implementace do vyučování vede k rozvoji žákova učení, a zároveň k získání užitečných informací o procesu žákova učení, ale i o kvalitě a efektivitě výuky daného učitele. Prostředkem pro zjištění těchto informací je často zpětná vazba v interakcích mezi učitelem a žáky. Cílem předložené práce je analýza užití okamžité zpětné vazby v hodinách přírodopisu na základní škole. V první části práci je prezentována literární rešerše, druhá část je věnována prezentaci výsledků, konkrétně analýze navštívených hodin z hlediska četnosti interakcí mezi žáky a učitelem, při kterých byla použita metoda poskytnutí okamžité zpětné vazby. Celkem bylo analyzováno deset hodin přírodopisu na jedné vybrané škole. Všechny hodiny byly transkribovány a hlouběji analyzovány pomocí modelu ESRU, kdy hlavním cílem byla identifikace takových případů, kdy byl cyklus ESRU ukončen a obsahoval všechny čtyři dílčí kroky, na nichž je založen.
Ze zjištěných výsledků vyplývá, že nejčastěji byly využívány neúplné cykly či narušené úplné cykly ESR, a zároveň se ukázalo, že výskyt okamžité zpětné vazby nesoucí formativní charakter není podmíněn úplností a obsažením všech kroků ESRU cyklu. Dále bylo zjištěno, že model ESRU přináší důležité informace o neformálních postupech formativního hodnocení, zejména užitečně rozlišuje jednotlivé kroky interakce, a tím znázorňuje její průběh, což přesahuje obecný popis pojmu zpětné vazby. | cze |
dc.format | 60 s. | |
dc.format | 60 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | formativní hodnocení | cze |
dc.subject | okamžitá zpětná vazba | cze |
dc.subject | výuka přírodopisu | cze |
dc.subject | formative assessment | eng |
dc.subject | on the fly interactions | eng |
dc.subject | biology lessons | eng |
dc.title | Formativní hodnocení metodou okamžité zpětné vazby ve výuce přírodopisu | cze |
dc.title.alternative | On-the-fly Formative Assessment in Biology Lessons | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 49206 | |
dc.description.abstract-translated | The diploma thesis deals with informal formative assessment, namely one of its methods, which is "on the fly" assessment. Methods of formative assessment are frequently discussed in the current teaching conception, as their implementation into teaching leads to the development of student's learning and at the same time it provides useful information about the process of student's learning and about the quality and effectiveness of the teacher's teaching. The means for finding out this information is often the feedback in teacher-student interactions. The aim of this thesis is to analyse the use of "on the fly" assessment in biology lessons at an elementary school. The first part of the thesis presents a literary research. The second part is devoted to the presentation of the results, in particular to the analysis of the observed lessons with focus on the frequency of interactions between the students and the teacher, using the method of providing immediate feedback. In total, ten biology lessons were analysed at one selected school. All the lessons were transcribed and deeper analysed using the ESRU model. The main goal was to identify cases when the ESRU cycle was completed and included all four sub-steps on which it is based.
The results have shown the most frequent use of incomplete cycles or impaired complete ESR cycles, and at the same time it has emerged that the occurrence of immediate formative feedback is not conditioned by completeness, i.e. the presence of all the steps of the ESRU cycle. It has been also found out that the ESRU model provides important information about informal formative assessment procedures, mainly it usefully distinguishes the different steps of the interaction and thus shows its flow, which goes beyond the general description of feedback. | eng |
dc.date.accepted | 2018-05-21 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Fyn-Přn | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Závodská, Radka | |