Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKolářová, Lucie
dc.contributor.authorVohradská, Zuzana
dc.date.accessioned2022-03-08T14:30:41Z
dc.date.available2022-03-08T14:30:41Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2017-04-18
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/38732
dc.description.abstractJádrem diplomové práce je snaha o kontextuální interpretaci pohádek K. J. Erbena z pohledu teologické antropologie. A v kontextu celkové problematiky pohádek pak v nich nalézt hodnoty, které mohou být takto uchopeny a interpretovány. Vlastnímu výkladu předchází pět teoretických kapitol, kde je nejprve pojednáno o problematice pohádek, jejich typologii, vzniku a vývoji. A také o specifikách doby a tvorby K. J. Erbena. Homér a J. R. R. Tolkien se stávají inspirací následné interpretace. Obě díla byla křesťansky interpretována. Integrativní a rekonstruktivní teorie tak je ukázána na výkladu dvou velkých děl světové literatury. Odyssea, jako dílo, o jehož vzniku není mnoho známo, je vzorem integrativní teorie. Pán prsten seznamuje s rekonstruktivní teorií, neboť zde je tomu naopak. Ze svérázné struktury klasické pohádky pak vychází její vlastní výklad. Jeho jádrem je studium morfologie pohádky V. J. Proppa. Pohádka Pták Ohnivák a liška Ryška je jakýmsi úvodem k výkladu pohádek jiných. Nejprve jsou její symboly analyzovány a uvedeny v souvislosti pohádkového děje. Později je nalézáno její jádro v době, kdy ještě nebyla pohádkou. A tím je její struktura dána do souvislosti s rituálem zasvěcení. Následně jsou zde rozpracovány některé aspekty člověka: člověk jako "oduševnělý prach", hříšník a obraz Boží. Kontinuálně k tomu a v souvislosti jiných pohádek je toto téma rozvedeno do obecnější roviny osudovosti, života, smrti, dobra a zla. Otázka hodnoty je zpracována v kapitole o estetice a symbolice, s důrazem na symboliku symbolu, mýtu a rituálu.cze
dc.format108
dc.format108
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectK. J. Erbencze
dc.subjectPták Ohnivák a liška Ryškacze
dc.subjectHomércze
dc.subjectOdysseacze
dc.subjectJ. R. R. Tolkiencze
dc.subjectPán prstenůcze
dc.subjectpohádkycze
dc.subjectslovanstvícze
dc.subjectkřesťanstvícze
dc.subjecthodnotacze
dc.subjectestetikacze
dc.subjectsymbolikacze
dc.subjectsymbolcze
dc.subjectmýtuscze
dc.subjectrituálcze
dc.subjectinterpretacecze
dc.subjectantropologiecze
dc.subjectčlověkcze
dc.subjectdobrocze
dc.subjectzlocze
dc.subjectživotcze
dc.subjectsmrtcze
dc.subjectosud.cze
dc.subjectK. J. Erbeneng
dc.subjectThe Firebird and Foxy Foxeng
dc.subjectHoméreng
dc.subjectOdysseaeng
dc.subjectJ. R. R. Tolkieneng
dc.subjectThe Lord of the Ringseng
dc.subjectfairy taleseng
dc.subjectSlavoniceng
dc.subjectChristianityeng
dc.subjectvalueeng
dc.subjectaestheticseng
dc.subjectsymbologyeng
dc.subjectsymboleng
dc.subjectmytheng
dc.subjectritualeng
dc.subjectinterpretationeng
dc.subjectanthropologyeng
dc.subjecthumaneng
dc.subjectgoodeng
dc.subjectevileng
dc.subjectlifeeng
dc.subjectdeatheng
dc.subjectfate.eng
dc.titlePohádky K. J. Erbena z pohledu teologické antropologiecze
dc.title.alternativeFairytales K. J. Erben from the perspective of theological antropologyeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag47928
dc.description.abstract-translatedThe core thesis is an attempt to contextual interpretation of fairy tales K. J. Erben from the perspective of theological anthropology. And in the context of the overall issue of fairy tales then they found values that can be picked up and interpreted in this way. Own interpretation precedes five theoretical chapters where first discuss the issue of fairy tales, their typology, origin and development. And about the specifics of time and formation by K. J. Erben. Homer and J. R. R. Tolkien become the inspiration for subsequent interpretation. Both works have been interpreted by Christian. Integrative and reconstructive theory and is shown in the interpretation of two great works of world literature. Odyssey, a work whose creation is not much known, is a model for integrative theory. The Lord of the Rings introduces reconstructive theory, because here it is the opposite. From the peculiar structure of the classic fairy tale, then based on its own interpretation. Its core is the study of the morphology of fairy V. J. Propp. Fairytale Firebird and Foxy Fox is an introduction to the interpretation of other fairy tales. First, its symbols are analyzed and presented in the context of the fairy happening. Later, finding the core at a time when there was not a fairy tale. And that its structure is given in connection with the initiation ritual. Consequently, there are elaborated some aspects of man: man as "soulful dust", sinner and image of God. Continuously to and in relation to other fairy tales, this topic is distributed to more general plane fatality, life, death, good and evil. Question the value is processed in the chapter on aesthetics and symbolism, with an emphasis on symbolism symbol, myth and ritual.eng
dc.date.accepted2018-09-10
dc.description.departmentTeologická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePedagogika volného časucze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Teologická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programVychovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBrichcínová, Kateřina


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam