Komunikace klienta a sociálního pracovníka v roli úředníka
Abstrakt
Bakalářská práce "Komunikace klienta a sociálního pracovníka v roli úředníka" se zabývá komunikací mezi klientem a sociálním pracovníkem. Hlavním cílem této práce je ukázat, že pokud chci být dobrý sociální pracovník a pomáhat lidem, musím ovládat především komunikaci. Protože sociální pracovník i klient jsou lidé a bez komunikace není jejich kontakt možný. Ke komunikaci patří spousta pravidel a postupů, má podobu určitého schématu, kde jsou stanovena pravidla, je přizpůsobena věku klienta, podmínkám rozhovoru a tak dále. Hlavními třemi požadavky kvalitního sociálního pracovníka je vzdělání, práce s počítačem a komunikační dovednosti.
Ale jde tu i o to, že jakkoli jsou zde pravidla a postupy, sociální pracovník musí být připraven na to, že komunikuje s živým člověkem a ne, jen klientem, který je bezduchý.
Po bezmála třech letech studia a několika praxích v sociálních službách se můj náhled na práci sociálního pracovníka hodně změnil. Ještě před třemi lety to pro mě byl, člověk, který pomáhá starým lidem - vyřizuje jim potřebné dokumenty. Chtěla jsem pomáhat, ale moje představa byla značně neúplná. Při psaní bakalářské práce jsem dospěla k závěru, že klient je celistvý člověk. Tedy, že k němu patří to, v jakém prostředí žije, jaké má životní zkušenosti, vazby.
Nechci také, aby mne klient považoval za neosobního úředníka, který mu zasahuje do života. Sociální pracovník, v tom, jak tu práci chápu dnes, je profese, která vyžaduje stále se učit novým pohledům, novým názorům a přístupům. Ale taky jsem si uvědomila, že sociální pracovník není osamělý voják v poušti, ale neustále má kolem sebe spřízněné duše.