Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorMichalčíková, Lucie
dc.date.accessioned2022-03-09T07:27:36Z
dc.date.available2022-03-09T07:27:36Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/39416
dc.description.abstractBakalářská práce prezentuje případ dobré praxe, kde se nadstandardním způsobem rozvinuly komunikační kompetence u žáka mladšího školního věku s poruchou autistického spektra v hlavním vzdělávacím proudu. Klade si za cíl na základě úzce vyspecifikovaných teoretických východisek zpracovat k vymezenému tématu aktuální poznání a na jejich podkladě provést případovou studii retrospektivního charakteru. Teoretická práce vymezuje termíny úzce spojené s tématem autismus, dětský autismus, komunikační kompetence a speciálně pedagogické postupy uplatňované k dětem s diagnózou autismu. Praktická část představuje formy a metody práce a pedagogické postupy, které byly využity k rozvoji řečových dovedností a komunikace u žáka s diagnózou dětského autismu s lehkou mentální retardací v oblasti kognitivních funkcí. Dále poukáže, jak ovlivnily osvojené řečové kompetence jeho začlenění do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a do společnosti. Aby došlo k naplnění cílů, byl proveden kvalitativní výzkum v designu případové studie. Z důvodu celistvosti a komplexnosti případu byly podrobně zpracovány anamnestická data, rozhovory s matkou chlapce, klinickou logopedkou, třídní učitelkou a asistentkou pedagoga. Výzkum přinesl řadu zajímavých skutečností. Vyplynulo z něj, že v rozvoji komunikačních kompetencí byla velmi důležitá zejména iniciativa ze strany matky, týmová spolupráce všech zúčastněných stran, citlivá atmosféra navozená ve třídě, vhodně volené metodické postupy třídní učitelky, důslednost při dodržování nastavených pravidel a šance chlapce vzdělávat se v kolektivu dětí, které mu byly a jsou velkou motivací v rozvoji. Po formálních úpravách může tato bakalářská práce sloužit jako informační materiál pro rodiče, pedagogy, pediatry či sociální pracovníky setkávající se s dětmi mladšího školního věku s poruchou autistického spektra. Text práce bude též využitelný jako studijní materiál pro studenty pedagogicky orientovaných studijních programů.cze
dc.format86 s.
dc.format86 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdětský autismuscze
dc.subjectkomunikační kompetencecze
dc.subjectspeciálně pedagogické postupycze
dc.subjectchildren´s autismeng
dc.subjectcommunication skillseng
dc.subjectspecial needs educational approacheseng
dc.titleBudování komunikačních kompetencí u žáka mladšího školního věku s poruchou autistického spektra v hlavním vzdělávacím proudu: případová studiecze
dc.title.alternativeBuilding of communicative skills with young learners with autistic spectrum disorder in the main educational stream: a case studyeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag54623
dc.description.abstract-translatedThis bachelor work presents a case study where the communication skills of a young learner with autistic spectrum disorder were developed above standard in the main educational stream. The aim of this work is to process the actual knowledge of this topic and afterwards to do a retrospective case study. The theoretical part of this work defines the terms connected with the topic autism, children´s autism, communication skills and special needs educational approaches used while working with children with the diagnosis of autism. The practical part presents sorts and methods of work and educational approaches that were used to the development of speaking and communication skills of the pupil with the diagnosis of children´s autism with a mild intellectual disability in the field of cognitive functions, and furthermore, how the acquired speaking skills influenced his integration into the basic school in the main educational stream and into the society. To fulfil the aims, a qualitative research has been done. It included a detailed medical history of the patient, interviews with his mother, his speech-language pathologist, his class teacher and his teacher´s assistant. The research revealed a lot of interesting information. Especially the following facts were of a great importance in the development of the pupil´s communication skills: mother´s engagement, team work of all of the involved subjects, sensible atmosphere in the class, methodical approaches of the class teacher, consistent keeping of the set rules and the boy´s chance to be educated in the school group of children who has been a big motivation for his development. This work can also be used as a source of information for parents, teachers, paediatricians or social workers who work with young learners with autistic spectrum disorder. The text can be used as a study material for students of educational schools, too.eng
dc.date.accepted2018-06-22
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBřezinová, Andrea


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam