dc.contributor.advisor | Marková, Aneta | |
dc.contributor.author | Dlouhá, Kristína | |
dc.date.accessioned | 2022-03-09T07:27:37Z | |
dc.date.available | 2022-03-09T07:27:37Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-04 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/39417 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá problematikou sebeobhajování. Jejím cílem bylo objasnit podstatu fungování vybrané sebeobhajovací skupiny v České republice a ozřejmit, jaké dopady má účast v sebeobhajovacích skupinách na život sebeobhájce. Práce je rozdělena na dvě části - část teoretickou a empirickou. Teoretická část se ve své první kapitole zaměřuje na oblast mentálního postižení, definuje základní pojmy a popisuje psychické odlišnosti u osob s mentálním postižením. Druhá kapitola obsahuje základní termíny a poznatky z oblasti sebeobhajování. Třetí a poslední kapitola teoretické části se zabývá sociální interakcí, a to z pohledu sociální psychologie. V empirické části je vymezen stanovený cíl této práce a výzkumné otázky. Dále je popsán zvolený postup výzkumného šetření. Při sběru dat byly využity následující metody: analýza dokumentů, pozorování a polostrukturované rozhovory. Zjištěné údaje jsou zpracovány v jednotlivých podkapitolách. První z nich obsahuje základní charakteristiku vybrané sebeobhajovací skupiny, která byla vytvořena na základě analýzy dokumentů. V druhé podkapitole je popsán průběh setkání vybrané sebeobhajovací skupiny, k jehož zpracování byly využity výsledky pozorování. Třetí podkapitola obsahuje analýzu provedených rozhovorů. V poslední podkapitole jsou veškeré výsledky shrnuty a též vzájemně konfrontovány. Z výzkumného šetření vyplývá, že se svou účastí v sebeobhajovací skupině jsou všichni dotazovaní sebeobhájci spokojeni. Všichni z dotazovaných popisovali vlastní zlepšení v oblasti sociální interakce, dále se též zmiňovali o zvýšené informovanosti, o zisku rozhodovacích kompetencích a o pozitivním vlivu na jejich osobnost. Účast v sebeobhajovací skupině má tedy na život dotazovaných sebeobhájců pozitivní dopad. | cze |
dc.format | 63 s. (96 832 znaků) | |
dc.format | 63 s. (96 832 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | mentální postižení | cze |
dc.subject | sebeobhajování | cze |
dc.subject | sebeobhajovací skupiny | cze |
dc.subject | sociální interakce | cze |
dc.subject | intellectual disability | eng |
dc.subject | self-advocacy | eng |
dc.subject | self-advocacy groups | eng |
dc.subject | social interaction | eng |
dc.title | Sebeobhajovací skupiny v ČR: Analýza vybrané skupiny sebeobhájců | cze |
dc.title.alternative | The Self-Advocacy Groups in the Czech Republic: an Analysis of a Selected Group | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 54624 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor's thesis is concerned with the notion of self-advocacy. Its objective is to clarify the function of a select self-advocacy group in the Czech Republic, and establish its consequences on the life of the self-advocate. The thesis consists of two sections - one theoretical, and the other empirical. The first chapter in the theoretical section is devoted to intellectual disability. It defines basic terminology, and describes psychological differences in people with intellectual disability. Chapter two contains basic terms and findings from the area of self-advocacy. The third and last chapter is devoted to social interaction from a psychology standpoint. The empirical section describes the central goal of this thesis, establishes specific research questions, as well as the methods intended to answer these. In order to collect data, the following approaches were uses - analysis of key documents, observation, and semi-constructed interviews. Results are presented in the individual subchapters. The first presents the basic characteristics of a select self-advocacy group constructed based on the analysis of documents. The second subchapter describes a meeting of the select self-advocacy group, which is based on the results of observation. The third subchapter contains an analysis of conducted interviews. The final subchapter summarizes and critically discusses all relevant findings. The research conducted here suggests that all interviewees are satisfied with their involvement in the self-advocacy group. All of the subjects reported a self-improvement in social interaction. Furthermore, they mentioned an increased informedness, improved decision making capabilities, and an overall positive impact on their life. The overwhelming conclusion is that an active involvement in a self-advocacy group has beneficial consequences on the life of interviewed self-advocates. | eng |
dc.date.accepted | 2018-06-20 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Prázdná, Radka | |