Deficit veřejných rozpočtů a daňové příjmy státu
Abstrakt
Důležitým nástrojem veřejné politiky je soustava veřejných rozpočtů, která je jednou z nejvýznamnějších částí rozpočtové soustavy. Veřejný rozpočet plní alokační, redistribuční a stabilizační funkci a v pojetí účetní bilance bilancuje běžné a kapitálové příjmy a výdaje. Veřejný rozpočet se skládá ze státního rozpočtu a rozpočtů územních samospráv. V dnešní době je většina evropských veřejných rozpočtů deficitní. Rozpočtový deficit je následkem krátkodobé nerovnováhy. V České republice jsou veřejné rozpočty deficitní od roku 1996, kdy bylo saldo veřejných příjmů a veřejných výdajů ve výši - 11,5 mld. Kč. Po vstupu České republiky do Evropské Unie se veřejný deficit v rámci konvergenčních kritérií stále snižuje pod úroveň 3 % HDP. Za účelem snižování deficitu veřejných rozpočtů probíhá v ČR reforma veřejných financí, jejíž nedílnou součástí je také daňová reforma, která má za cíl přenést daňovou zátěž z přímých daní na daně nepřímé, a tím aktivně stimulovat daňové příjmy veřejných rozpočtů.