Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZáškodný, Přemysl
dc.contributor.authorČech, František
dc.date.accessioned2022-03-09T07:35:32Z
dc.date.available2022-03-09T07:35:32Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/39588
dc.description.abstractDiplomová práce aplikací logických, empirických a statistických metod vymezila v rámci kvantitativního výzkumu roli principu komplementarity v přípravě odborníků v oblasti ochrany obyvatelstva. Princip komplementarity charakterizovala diplomová práce obecně (práce s dvojicemi pojmů, oba pojmy jsou potřebné pro vysvětlení podstaty problému, oba pojmy však nelze současně používat, např. pojmy analýza a syntéza). Diplomová práce pak vymezila fyzikální stránku principu komplementarity - vlnově-korpuskulární dualismus, poloha a hybnost, energie a čas. Posléze následovala komparace základů ochrany obyvatelstva se strukturou fyzikální stránky principu komplementarity. Provedená komparace byla na základě teorie kurikulárního procesu přizpůsobena potřebám a možnostem budoucích odborníků v oblasti ochrany obyvatelstva. Postup je zřejmý ze soustavy cílů, které diplomová práce postupně plnila: 1) Popsat systémově obecnou podobu principu komplementarity a jeho fyzikální aplikace z hlediska teorie kurikulárního procesu. 2) Vytvořit strukturu systému mimořádných událostí z hlediska vědního oboru ochrana obyvatelstva a zaměřit se na její edukační dimenzi při přípravě odborníků. 3) Provést komparaci fyzikální dimenze a mimořádných událostí s obecnou podobou principu komplementarity. K přenosu poznatků bylo využito teorie kurikulárního procesu. V rámci konceptuálního kurikula bylo podáno vysvětlení propojení mezi obecněji pojatým principem komplementarity a ochranou obyvatelstva. Teorií propojující tyto dvě odlišná odvětví je obecněji pojatý princip komplementarity a pak speciálně Bohrův princip komplementarity propojující nejen vlnově-korpuskulární dualismus, ale také Heisenbergovy relace neurčitosti. Fyzikální dimenze mimořádných události byla přizpůsobena možnostem a potřebám studentů (zamýšlené kurikulum), sepsána do edukačního textu poskytnutého studentům (projektové kurikulum). Funkčnost edukačního testu byla ověřena edukačním testem, jehož výsledky byly statisticky zpracovány (implementované kurikulum). Statistické šetření výsledků testu potvrdilo druhou hypotézu této práce: "Znalosti budoucích odborníků v oblasti ochrany obyvatelstva budou mít z hlediska role principu komplementarity v rámci jejich přípravy teoretické rozdělení blízké rozdělení normálnímu". Potvrzením této hypotézy byla potvrzena správnost a aplikovatelnost kurikulárního procesu, kterou předpokládala první hypotéza této práce: "Pomocí etap kurikulárního procesu lze vytvořit v rámci kvantitativního výzkumu edukační základ role principu komplementarity." Přínosy práce lze shrnout následujícím způsobem: 1) Využití edukačního textu v přípravě odborníků v oblasti ochrany obyvatelstva (praktický přínos diplomové práce). 2) Prohloubení použitelnosti teorie kurikulárního procesu v dosud nezkoumané oblasti ochrany obyvatelstva (prohloubení teorie kurikulárního procesu). 3) Vymezení vazby fyzikální části principu komplementarity na obecnou podobu tohoto principu (teoretický přínos diplomové práce).cze
dc.format103s. (cca. 124 000 znaků)
dc.format103s. (cca. 124 000 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectPrincip komplementaritycze
dc.subjectHeisenbergovy relace neurčitosticze
dc.subjectvlnově-korpuskulární dualismuscze
dc.subjectteorie kurikulárního procesucze
dc.subjectmimořádné událosticze
dc.subjectbleskycze
dc.subjectjaderné haváriecze
dc.subjectComplementarity principleeng
dc.subjectHeisenberg's uncertainty principleeng
dc.subjectwave-corpuscular dualismeng
dc.subjecttheory of curriculum processeng
dc.subjectemergencieseng
dc.subjectlightningseng
dc.subjectnuclear accidentseng
dc.titlePrincip komplementarity ve fyzice a jeho role při přípravě odborníků v oblasti ochrany obyvatelstvacze
dc.title.alternativeComplementarity principle in Physics and its role at experts preparation in the area of population protectioneng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag51004
dc.description.abstract-translatedThis diploma thesis on the application of logical, empirical and statistical methods defined the role of the complementarity principle in the preparation of experts in the field of the protection of population in the framework of a quantitative research. The complementarity principle is characterized in the thesis in general (working with two expressions, both of them are necessary to explain the nature of the problem but cannot be used simultaneously, e.g. expressions "analysis" and "synthesis"). The diploma thesis then defined the physical aspect of the complementarity principle the wave-corpuscular dualism, the position and the momentum, the energy and the time. The comparison of the basics of the protection of population with the structure of the physical aspect of the complementarity principle followed. The performed comparison was adjusted to the needs and possibilities of future experts in the field of the protection of population on the basis of the theory of the curriculum process. The steps are clear from the set of objectives which were fulfilled gradually in the thesis: 1) To systematically describe the general form of the complementarity principle and its physical application from the point of view of the theory of the curriculum process. 2) To create a structure of the system of emergencies from the point of view of a scientific field of the protection of population and to focus on its educational aspect for the preparation of experts. 3) To perform the comparison of the physical aspect and emergencies with the general form of the complementarity principle. To transfer the findings, a theory of curriculum process was used. The link between a more generally approached complementarity principle and the protection of population was explained in the framework of a conceptual curriculum. The theory connecting these two different fields is the more generally approached complementarity principle and especially Bohr's complementarity principle linking not only the wave-corpuscular dualism but also Heisenberg's uncertainty principle. The physical aspect of emergencies was adjusted to the possibilities and needs of students (the intended curriculum) and written down in an educational text which was provided to students (the project curriculum). The practicality of the educational test was verified by an educational test the results of which were statistically processed (implemented curriculum). The statistical analysis of the test results confirmed the second hypothesis of this work. "The knowledge of future experts in the field of the protection of population will have, from the point of view of the role of the complementarity principle in their preparation, a theoretical division which will be close to the normal division." By confirming this hypothesis, the correctness and applicability of the curriculum process were confirmed as it was assumed by the first hypothesis: "Using the stages of a curriculum process, an educational basis of the role of the complementarity principle can be created within a quantitative research." The contributions of this work can be summarized by following points: 1) The use of an educational text in the preparation of experts in the field of the protection of population (a practical contribution of this diploma thesis). 2) The improvement of the applicability of the theory of the curriculum process in the field of the protection of population which has not been researched so far (the improvement of the theory of the curriculum process). 3) The definition of the link of the physical aspect of the complementarity principle to the general form of this principle (the theoretical contribution of this diploma thesis).eng
dc.date.accepted2018-09-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeZölzer, Friedo


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam