Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBílek, Petr
dc.contributor.authorBicanová, Lucie
dc.date.accessioned2023-03-07T09:42:57Z
dc.date.available2023-03-07T09:42:57Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-05-10
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40052
dc.description.abstractPráce se zabývá komparativní analýzou, v níž na jedné straně stojí původní literární díla (prózy, dramata), jež byla následně využita pro tvorbu libret operních děl. Práce se zaměřuje na operní provedení, jež byla v posledních letech uváděna na scénách Jihočeského divadla, a zároveň na díla tvořící kánon tradice světové opery. Analýza sleduje způsob adaptování původního díla, tj. konverzi díla, které je určeno k tichému čtení, do žánru, který je založen na performativnosti a který mnohem více zdůrazňuje svoji artificiálnost. Práce tedy sleduje konvenční i invenční rysy jak z hlediska původního literárního ztvárnění, tak i z hlediska operní textové "adaptace". Práce se specificky zaměřuje na vztah těchto děl: Victorien Sardou: Tosca a Giacommo Puccini: Tosca; Prosper Mérimée: Carmen a Georges Bizet: Carmen; Pierre - Augustin Caron de Beaumarchais: Figarova svatba a Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba; Antonio García Gutiérrez: Trubadúr a Giuseppe Verdi: Trubadúr; a dále také na díla bez literární předlohy: Giuseppe Verdi: Aida a Antonín Dvořák: Rusalka.cze
dc.language.isoxx
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectLibretocze
dc.subjectliteraturacze
dc.subjectoperacze
dc.subjectToscacze
dc.subjectCarmencze
dc.subjectFigarova svatbacze
dc.subjectTrubadúrcze
dc.subjectAidacze
dc.subjectRusalkacze
dc.subjectsrovnánícze
dc.subjectJihočeské divadlocze
dc.subjectLibrettoeng
dc.subjectliteratureeng
dc.subjectoperaeng
dc.subjectToscaeng
dc.subjectCarmeneng
dc.subjectThe Marriage of Figaroeng
dc.subjectIl Trovatoreeng
dc.subjectAidaeng
dc.subjectRusalkaeng
dc.subjectcomparisoneng
dc.subjectThe South Bohemian Theatre?eng
dc.titleOd literatury k opeře: Srovnání výchozích literárních verzí s jejich využitím v žánru operních dělcze
dc.title.alternativeFrom literature towards opera: Comparative analysis of prose fiction and drama that have been adapted into the genre of opera performanceeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag44953
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with a comparatice analysis, where there are original literary productions (proses, dramas), that were then used for creating librettos of operas productions. The thesis focus on opera performances presented on stages of South Bohemian Theatre in last few years, and also belongs to canon of tradition of world's opera. The analysis is following the way of adaptation of the original piece, it means the conversion of the production, originally defined for a quiet reading, into the genre based on performing and accented his performance's nature. The thesis follows conventional and inventive characters by original literary production, and also by opera's text "adaptation". The thesis specifically follows the relationship of these productions: Victorien Sardou: Tosca and Giacommo Puccini: Tosca; Prosper Mérimée: Carmen and Georges Bizet: Carmen; Pierre - Augustin Caron de Beaumarchais: The Marriage of Figaro and Wolfgang Amadeus Mozart: The Marriage of Figaro; Antonio García Gutiérrez: Il Trovatore and Giuseppe Verdi: Il Trovatore; and also the productions without the original literar artwork: Giuseppe Verdi: Aida and Antonín Dvořák: Rusalka.eng
dc.date.accepted2019-06-12
dc.description.departmentFilozofická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineLiterárně-historická studiacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Filozofická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programHumanitní studiacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSkalický, David


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam