Inkluzivní vzdělávání a romští žáci základních škol v Českých Budějovicích
Abstrakt
Jednou z nejvíce debatovaných otázek soudobého českého školství je otázka takzvaného inkluzivního vzdělávání. To je předmětem jak odborných diskusí školské veřejnosti, tak i laických diskuzí neodborníků. V bakalářské práci se autor zaměřil nejprve na vysvětlení změn v českém základním školství, které přinesla změna zákonných a dalších úprav, které směřují k inkluzi. Stručně popíše výchozí stav českého školství vzhledem k inkluzi, popíše též postoj Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy ČR v kontextu s podporou inkluze a charakterizuje rozmanitost názorů odborné veřejnosti na inkluzi. Ve své vlastní analytické části práce se zaměří na základní školy v Českých Budějovicích a pokusí se zkoumat dopady směřování
k inkluzivnímu vzdělávání pro romskou menšin - žáky v tomto městě. Provede kvalitativní šetření jak mezi vybranými řediteli škol, tak mezi dalšími zainteresovanými odborníky z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity a jinými vyučujícími na základních školách. Provede rozhovory na krajském úřadu (romský koordinátor), případně
s dalšími zainteresovanými pracovníky.