Role sociálního pedagoga a asistenta pedagoga při integraci žáků (dětí) ze sociokulturně odlišného prostředí
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá obecným vymezením profese sociálního pedagoga a asistenta pedagoga, a to především ve vztahu k jeho kompetencím a oblastem uplatnění v rámci práce s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Pojednává o činnosti sociálních pedagogů a asistentů pedagogů, kteří jsou nápomocni při řešení každodenních problémů dětí a žáků nejen ve škole, ale i při adaptaci na nové prostředí. Z poznatků uvedených v teoretické části práce vychází část praktická. V rámci výzkumného šetření byly vytvořeny otázky pro sociálního pedagoga a asistenta pedagoga, které byly formou rozhovorů předloženy vybraným informantům, kteří v reálu tyto profese vykonávají.
Ze zjištěných dat provedených pomocí kvalitativního výzkumného šetření - metody otevřeného kódování od jednotlivých oslovených informantů bylo možné prokázat, že sociální pedagogové a asistenti pedagoga jsou naprosto nezbytným a nepostradatelným článkem a jejich přínos v edukačním procesu inkluze žáka se speciálními vzdělávacími potřebami je velice důležitý, zejména pak na základní škole.