Monitoring stavu a úrovně znalostí o ochraně přírody u studentů vybraných středních škol
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá stavem a úrovní znalostí o ochraně přírody u žáků vybraných středních škol, v tomto případě u škol obchodních, zemědělských a gymnázií. Cílem práce bylo zjistit úroveň znalostí o tématu ochrany přírody pomocí dotazníku, který byl zadán na 8 středních školách (4 gymnáziích, 3 obchodních školách a 1 zemědělské škole), celkem 188 studentům.
Literární přehled práce poskytuje informace o ochraně přírody, její biodiverzitě a problémech ochrany přírody. Dále jsou zde rozebrány dostupné učebnice pro střední a základní školy, které se této problematice věnují a rámcové vzdělávací programy pro předškolní, základní a střední vzdělávání. V následující části jsou prezentovány výsledky výzkumu, které byly zjištěny pomocí dotazníku. Z dotazníku bylo možné získat 100 bodů, přičemž jen málo studentů se svým výsledkem dostalo nad 40 bodů.
Výsledky výzkumu ukázaly, že respondentům se nejčastěji ve spojitosti s ochranou přírody vybaví pojmy spojené s recyklací či znečištěním prostředí. Nejvyššího průměrného bodového skóre pak dosahovaly gymnázia a školy zemědělské (40 bodů). Je nutné brát ale v potaz, že byla do výzkumu zapojena pouze jedna třída zemědělské školy. Obchodní školy obdržely průměrně 30 bodů.