Vnímání reality a fantazie v pohádkovém světě předškolním dítětem
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá vnímáním fantazie a reality v pohádkách a fantastických příbězích u dítěte v předškolním věku. Obecně se práce zaměřuje na rozdíly, které dítě v těchto oblastech vnímá. Cílem práce je porovnat, jak předškolní dítě vnímá realitu
a fantazii v klasických kouzelných pohádkách a v součastných sci-fi příbězích pro děti. Mým zájmem bylo zjistit, zda děti vnímají sci-fi příběhy obdobně jako kouzelné pohádky, či zda si je více propojují s realitou. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vývoj psychických funkcí u dítěte v předškolním věku s důrazem na představivost, fantazii a vnímání reality. V praktické části jsem dětem předložila dvě ukázky, jednu z klasické kouzelné pohádky Princ Bajaja, druhou ze sci-fi příběhu Spiderman, a porovnala, nakolik děti rozlišují realitu a fikci v obou útvarech.