Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMalinovská, Olga
dc.contributor.authorHladká, Petra
dc.date.accessioned2023-03-07T09:57:29Z
dc.date.available2023-03-07T09:57:29Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-04-25
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40382
dc.description.abstractZrak je důležitým lidským smyslem, který poskytuje člověku nejvíce informací o jeho okolí, proto každá zraková vada ovlivňuje život člověka při všech jeho činnostech. K tomu, aby slabozraké děti uměly svůj zrak co nejlépe využít, je třeba je vhodně motivovat již v předškolním období. S problémy dětí se zrakovým postižením se měla autorka možnost seznámit během studijní praxe ve dvou speciálních mateřských školách. Protože ji tato oblast speciální pedagogiky zaujala, zvolila si jako téma bakalářské práce Hry pro děti se zrakovým postižením v předškolním věku. Teoretická část práce seznamuje čtenáře se základní fyziologií zrakového orgánu a procesem zrakového vnímání, klasifikuje dětské zrakové vady a zabývá se charakteristikou a výchovou dítěte se zrakovým postižením v předškolním věku. Dále je v práci uvedena obecná charakteristika pojmu hra, klasifikace her a jejich význam pro výchovu a rozvoj dětí se zrakovým postižením. Ve druhé části bakalářské práce byly navrženy pohybové hry a činnosti, které různým způsobem podněcují zrakové vnímání a zároveň umožňují rozvoj pohybových a manipulačních dovedností slabozrakých dětí. Soubor her je zpracován na téma "Zimní radovánky" a "Z pohádky do pohádky". Pro zpracování bakalářské práce byl zvolen kvalitativní způsob výzkumu, který umožňuje podrobně popsat navrhované hry a pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru s učitelkami dvou mateřských škol ověřit, jak se navržený soubor her uplatní v praxi. V poslední kapitole bakalářské práce byla provedena analýza zjištěných odpovědí a provedeno vyhodnocení využití navrženého souboru her v praxi. Bylo zjištěno, že navržené pohybové hry zvládly děti se zrakovým postižením na úrovni slabozrakosti bez větších problémů a při použití vhodných pomůcek a bezpečnostních opatření se tyto děti mohou účastnit všech pohybových aktivit jako jejich intaktní vrstevníci.cze
dc.format58 s.
dc.format58 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDítě se zrakovým postižením; předškolní věk; pohybové hry; mateřská škola; zrakové vady; zrakový orgáncze
dc.subjectchildren with visual disorderseng
dc.subjectpre-school ageeng
dc.subjectphysical gameseng
dc.subjectnursery schooleng
dc.subjectvisual disorderseng
dc.subjectorgan of sighteng
dc.titleHry pro děti se zrakovým postižením v předškolním věkucze
dc.title.alternativeActivities for children with visual disabilities at pre-school ageeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag54343
dc.description.abstract-translatedThe sense of sight is an important sense that provides people with the most important information about their environment. This means that every visual disorder has a strong influence on the life of people in a whole range of their activities. Therefore, it is essential to motivate purblind children already in the pre-school age to use their sense of sight in the most effective way. Thanks to a practice stay in two special nursery schools I was given a chance to get acquainted with problems of children with visual disorders. This field of the special pedagogy has interested me and I have decided to deal with it in my thesis called Games for children with visual disorders in pre-school age. The theoretical part opens with the basic fyziology of the organ of sight and the process of perception. The classification of child visual disorders and the education of pre-school visually impaired children are also presented in this chapter. The term "game", the classification of games and their meaning for the education and development of children with visual disorders are discussed as a part of the theory. In the second part of the thesis, physical activities that stimulate the visual perception and enable development of physical and manipulation skills of purblind children are suggested. A set of games covered with the topics "Winter fun" and "Fairy tales" was made for these purposes. The qualitative research method was chosen for the thesis. It enables to describe the proposed games in detail and to evaluate their impact in practice through the method of half-structured interview with teachers from two nursery schools. The last chapter of the thesis concludes with an analysis of the results and the evaluation of the proposed set of games in practice. The research shows that the children with visual disorders in the level of purblindness managed the games without any significant problems. When using appropriate aids and under appropriate safety conditions the children can take part in all physical activities as their intact peers.eng
dc.date.accepted2019-05-30
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika předškolního věku-učitelství pro mateřské školycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHavlisová, Helena


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam