Michaelská slavnost a možnosti jejího pojetí ve waldorfské mateřské škole
Abstrakt
Teoretická část bakalářské práce se věnuje waldorfské pedagogice, konkrétně hlavním principům, jejímu vzniku, vývoji a východiskům. Jsou zde popsány činnosti typické pro waldorfské mateřské školy a jejich význam v životě dětí. Dále je zde zmíněn popis osobnosti učitele tohoto pedagogického směru. Další kapitola je zaměřena na jednotlivá období, do kterých se rok ve waldorfské mateřské škole člení. Je zde vysvětlen původ slavnosti spadající k danému období, uveden význam pro život člověka a změny v přírodě, které v tomto období nastávají. Dále jsou k jednotlivým obdobím uvedené aktivity a slavnost, kterým se ve waldorfských mateřských školách v daném období věnují. Detailněji je popsáno Michaelské období, které je typické výhradně pro waldorfské školy. Praktická část je zaměřena na Michaelskou slavnost, konkrétně na její průběh v některých waldorfských mateřských školách v České republice. Informace
o průběhu slavnosti ve waldorfských školkách byly získávány prostřednictvím rozhovorů s učitelkami waldorfských mateřských škol. V závěru je k tomuto období uveden integrovaný vzdělávací blok s nabídkou konkrétních činností, který může být praktickou inspirací pro učitelky mateřských škol.