Využití říkadel a básní při hudebně pohybových činnostech v mateřské škole
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá využitím říkadel a básní při hudebně pohybových činnostech u dětí v mateřské škole a skládá se z teoretické a praktické části. Teoretická část je rozdělená na dvě kapitoly. První kapitola se věnuje hudební výchově v mateřské škole a je zde popsána charakteristika dětí předškolního věku z hlediska hudebnosti, motivace dětského hudebně pohybového projevu, hra na hudební nástroje v mateřské škole, hudba a pohyb v životě dítěte a význam hudby pro rozvoj dítěte. Druhá kapitola je věnována složkám hudební výchovy a je rozdělena na činnosti pěvecké, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové. V rámci praktické části jsou vypracovány návrhy hudebně pohybových činností s využitím říkadel a básní, které jsou zaměřené na roční období. Hudebně pohybové činnosti zaměřené na zimu byly zařazené do výzkumného šetření a zrealizované s předškolními dětmi v mateřských školách v Českých Budějovicích, v Humpolci a v Jindřichově Hradci. Při realizaci bylo využito metody pozorování, rozhovoru a během realizace probíhala podrobná evaluace. Na základě výsledků výzkumného šetření jsou v příloze vypracovány další návrhy hudebně pohybových činností na jaro, léto a podzim.