Rodinné rituály u předškoláků
Abstrakt
Tato práce se zabýva rodinnými rituály v rodinách předškoláků. Teoretická část práce shrnuje dosavadní nálezy týkající se souvislosti mezi rodinnými rituály a dalšími proměnnými rodičovství a vývojem dítěte v předškolním věku.
Praktická část je tvořena vícečetnou případovou studií. Jejím cílem bylo získat pohled matek a predškolních dětí na rituál a zároveň zaznamenat, jak je rituál utvářen a jak jsou do tohoto procesu zapojeny děti samotné.
Data byla sbírána formou polostrukturovaných rozhovorů s matkami a jejich předškolními dětmi. Výsledky byly popsány jak v jednotlivých kazuistikách, tak v mezikazuistickém srovnání. Ukázalo se, že významným faktorem v utváření rituálu je vytíženost matky, která zároveň souvisí jak se samotným výskytem rituálu, tak s jeho průběhem a vztahem k němu. Z výsledků je také zřejmé, že pro děti je velmi významná přítomnost členů rodiny u rituálu, která hraje mnohdy významnější roli než pravidelné opakování. Zaznamenány byly i shody v pohledu na rituál matek a dětí v jednotlivých rodinách.